• חלב תחת לשונך

    הגדלה

    המזון הטבעי, הבראשיתי, המושלם עבור התינוק שלך, זורם אצלך בגוף. ברכה ישירה מאת השם > ריבי גרינברג ומלכי אופנר, משתפות על השותפות שלהן ביצירת הקרבה, הזרימה, ובשחרור אמיתי אל ההנקה הנכספת > ההענקה שבהנקה. מאת: יעל שניאורסון, עטרת חיה. לקריאה

    בין אם את אמא לילד ראשון, או שזהו הילד העשירי שלך, אחד הדברים המופלאים בנס הקטן הזה, הוא התפקיד והיכולת שלך כאמא להעניק לו את המזון המיוחד לו, המזון שהוכן במיוחד עבורו על ידי בורא עולם. זמין, מוכן, עם כל הויטמינים והמרכיבים הדרושים לגדילתו ולהתפתחותו התקינה של התינוק.

    הנקה היא הדרך הטבעית מאת השם להזין את התינוק. אך לעתים הדרך הזו נתקלת בקשיים, בהתמודדויות, ובאתגרים שלא צפית אותם מראש. מה עושים?

    ביקשנו משתי יועצות הנקה, שיעשו לנו קצת סדר: מלכי אופנר, מדריכת הנקה ויועצת שינה מירושלים, וריבי גרינברג יועצת הנקה ממגדל העמק.

     

    איך הגעת לתחום הזה?

    ריבי: התינוק הבכור שלי נולד פג, ושהה במשך זמן מה בפגייה. ניסיתי והתאמצתי ככל יכולתי לאפשר לו את המזון הבריא והטוב ביותר עבורו, אך נתקלתי בהמון קשיים. לאחר שלושה חודשים התייאשתי. כשנולד הבן שני שלי, ב"ה במועד, הייתי בטוחה שהפעם זה ילך 'חלק', אלא ששוב נתקלתי בקשיים. הייתה לי הרבה מאוד תמיכה מצד כולם אבל ידע פרקטי איך להתגבר – לא היה. מהמקום הזה החלטתי ללכת ללמוד את הנושא לעומק: דבר ראשון, כדי שבהמשך בעז"ה יהיה לי – בנוסף לתמיכה מהסביבה – גם את הידע איך להתמודד; ובנוסף, כמובן, שיהיה לי את הדרך לחבר ולכוון אמהות לקרבה הזאת שבין האמא לתינוק בצורה נעימה ושמחה.

    מלכי: הגעתי לתחום ממקום של אמא. ראיתי כמה הנקה זה דבר מדהים, כמה הוא תורם לאמא ולתינוק, ומצד שני חוויתי גם קשיים, וראיתי שנדרשים כלים כדי להתמודד איתם. החלטתי ללמוד את הנושא כדי לעזור לאימהות להתגבר על הקשיים ולתת להן את הכלים ואת העזרה שהן צריכות כדי שיוכלו לממש את התפקיד האימהי שלהן בשלימות ובשמחה.

    הנקה זו הענקה. זה אומר לתת לילד קשר, חיבור, ביטחון, יכולת להרגיש שמספקים את הצרכים שלו. הדבר  משפיע על המשך החיים וחשוב שזה יקרה בצורה נכונה ושמחה.

     

    ייעוץ הנקה, מה זה אומר?

    מלכי: אפשר לחלק את התחום הזה לכמה חלקים: יש את ההדרכה לפני הלידה. מטרתה לספק לאמא לעתיד ידע, הבנה וכלים. לחבר אותה לחשיבות של זה גם ממקום רוחני. יש לזה מקום והתייחסות בהלכה, וגם הרבי מה"מ מתייחס לזה, "בנוגע להנקת הילד בעצמה, זהו דבר נכון במאוד מאוד ובפרט שבשנים האחרונות, גם רופאים אמריקאים התחילו לדבר ולהדפיס עד כמה זה טוב הן עבור האם והן עבור הילד"… (אגרות קודש כרך ט"ו, אגרת ה'תעח – תרגום מאידיש).

    יש את הליווי במהלך התקופה, תוך התייחסות ספציפית לזמנים שונים כמו, חזרה לעבודה, התחלה של אכילת מוצקים, ועד לגמילה בצורה הכי קלה עם כמה שפחות כאבי לב וקשיים לאמא ולתינוק. יש לי קורסים דיגיטליים  ואפשרויות למידה משולבות בפגישות של ייעוץ אישי. האפשרות לליווי החל מההכנה ללידה, ולאורך כל התקופה, עד לגמילה מההנקה, ואפשרות לקורסים ממוקדים בנושאים ספציפיים. בנוסף לכך, יש נשים הפונות להתייעץ – אם זה טלפונית, או במפגש פרונטלי כאשר הן נתקלות בקשיים ספציפיים להן. ואז צריך לבדוק באופן אישי מה הקושי ואיך לעזור בצורה הטובה ביותר, כאשר כל מקרה נבחן לגופו. ב"ה, זכיתי לעזור למאות אמהות, לפעמים מספיקה שיחת טלפון אחת כדי לשנות את כל התמונה.

    ריבי: ייעוץ הנקה מתחיל עוד בשלב ההריון – אז כדאי להתמקד בהכנה להנקה. באמצעות "הכנה להנקה", כמה שזה נשמע תאורתי (ובפרט לפני לידה ראשונה), האמא תגיע בעז"ה מוכנה להנקה מכל הכיוונים: הן ממקום רוחני – בהבאת מקורות מהתורה והחסידות, ומענות של הרבי על חשיבות ההנקה; והן מהמקום המעשי – האמא תגיע מתוך חיבור להנקה ותקבל מידע מעשי ופרקטי שיוביל אותה בסייעתא דשמיא לחוויה טובה ומחוברת. בשטח רואים שאימהות שהניקו אחרי הכנה, חוו כבר את הימים הראשונים, וכמובן גם את ההמשך, בצורה טובה ומספקת. בנוסף יש את הייעוץ בשטח, כאשר היועצת מגיעה לבית היולדת. בביקור בית, בסביבה המוכרת, היולדת תקבל את המענה הספציפי והמדויק לה ולתינוק. בנוסף יש שלבים נוספים בהנקה ובתהליך הגדילה של התינוק: המעבר למוצקים, חזרה לעבודה ואף לבצע את שלב הפרידה מההנקה – ממקום של אמון ובטחון לאמא ולתינוק.

     

    מתי מומלץ לפנות לייעוץ?

    ריבי: במצבים של מורכבות אצל האמא או התינוק – אם זה בכאבים, חוסר עלייה במשקל אצל התינוק או תסכול כללי הקשור להנקה – אני ממליצה שלא להתעכב, ולפנות לייעוץ בהקדם. אפשר להתייחס לעניינים האלה כמו אל "כדור שלג", ואם נעצור אותו כבר בהתחלה – נוכל לחסוך התעסקות ועוגמת נפש מיותרים. לפעמים די בשיחת טלפון כדי לפתור את הבעיה ולפעמים יש צורך בפגישה פרונטלית לקבלת תמונה מלאה יותר. יצא לי להיפגש בלא מעט נשים שהיו צריכות לפעמים רק את החיזוק והעידוד שיש להן את הכלים ואת המסוגלות. (אגב, הכנה להנקה היא מענה גם לכך.)

    מלכי: במקרה של קושי לאמא או לתינוק כדאי לפנות:

    אם התינוק לא רגוע או לא עולה במשקל, צריך לבדוק מה קורה. אם יש כאבים, זו נורת אזהרה ראשונה לכך שמשהו לא בסדר. לא להתעלם מכאב, לפנות לייעוץ.

    לפעמים יש צורך לעזור לאמא לסדר את סדר היום, איך לנהל את ההנקה בתוך שגרת החיים בצורה נכונה; לפעמים יש נשים שצריכות לקבל ביטחון  שיש להן את היכולת והכלים לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. באופן כללי, אני מאמינה שלכל אמא יש את היכולת ואת האינטואיציה, לפעמים כל מה שצריך זה רק להשתיק את רעשי הרקע ולהיות ממוקדת במטרה ובאיך אני מבצעת אותה בצורה הטובה והנכונה ביותר עבורי ועבור התינוק. אני ממליצה מאוד לעשות קורס הכנה, הוכח גם מחקרית וגם בשטח, שכשאמא ידעה לקראת מה היא הולכת אפילו ברמה של לדעת מה לשאול, זה משנה את התמונה. כי יש ייעוצים חינמיים בבית הרפואה, בבית ההחלמה וב'טיפת חלב', אבל לפעמים צריך לדעת מה לשאול כדי לקבל את ההדרכה הנכונה.

     

     ומה קורה כאשר אמא מנסה, מתייעצת, ובכל זאת לא מצליחה? איך מרגיעים את נקיפות המצפון האימהיות? את תחושת הכישלון?

    ריבי: בחוויה האישית שלי, עם הבכור שלי, היו הרבה ניסיונות להגיע למצב של הנקה. ניסיונות שלא צלחו. כעבור כמה חודשים הבנתי שהדבר הנכון שאני אעשה הוא להפסיק עם כל הניסיונות ולהתמקד בשמחה שהוא הביא לנו, במתיקות שלו. ואז הבנתי, שההבנה הזו הביאה לי פשוט רוגע, שלווה והודיה לה'. זה היה פשוט רגע של גאולה. ההבנה הזאת ש'כן, הקדוש ברוך הוא מנהל גם את הרגע המדויק הזה, שאני אמא טובה – למרות, ובזכות, שעשיתי כל מה שיכולתי לספק לו את הטוב ביותר'. זה גם המסר שלי לאימהות שחוות מצב דומה. את עשית את כל מה שיכולת! את האמא הכי טובה לתינוק שלך! נכון, הקדוש ברוך הוא הוביל פה דרך קצת שונה ממה שתכננו. אבל זו לא את שהבאת למצב הזה. את לא 'נכשלת', את 'אלופה' ואת ראויה למדליה של כבוד!

    מלכי: אני חושבת שכל אמא צריכה לחזק את עצמה קודם כל בידיעה שהיא האמא הכי טובה בשביל התינוק שלה, והקב"ה נתן לה אותו בדיוק בזמן ובמקום המתאימים, עם האתגרים הספציפיים של שניהם. לפעמים נשים אומרות לי: "מסכן הילד שלי, שאני לא מצליחה לספק לו את הצרכים שלו". ואני אומרת להן: "הילד לא מסכן, הוא קיבל אותך כאמא שלו, עם כל מה שעברת, את עושה מה שאת יכולה מצידך, וכל אמא שבאה להתייעץ באה ממקום של לעזור ולתת לילד שלה את מה שהוא צריך. תכילי את זה שיש לך קושי, תדעי שאת לא אשמה בו, ה' לא רוצה שתעשי מה שאת לא יכולה, ה' רוצה אותך הכי טובה במה שאת כן". לדעת שאני לא בחרתי את הקושי ואני לא אשמה בו. הקב"ה נתן לי את האתגר, אני עושה את ההשתדלות והתוצאות בידי שמים. גם אם בסופו של דבר התינוק יקבל תמ"ל, זה בסדר גמור, אדאג שהתינוק יקבל אותו כמה שיותר ישיר מהאמא, כדי להרוויח את הבנייה של הקשר בין האמא לתינוק, שזה משהו חשוב לכל תינוק באשר הוא ולא משנה מהי דרך ההזנה שלו.

    הקבלה העצמית הזו, הידיעה שאם עשיתי את שלי, אני שלמה ושמחה עם התוצאה, נכונה לא רק להנקה אלא לכל האתגרים בחיים. אימהות היא 'מקצוע' עם הרבה ייסורי מצפון, בכל מיני מצבים שהיא מובילה אותנו אליהם. וחשוב שנדע להסתכל בצורה נכונה ומאמינה על כל האתגרים.

    בהדרכות שלי אני משתמשת במודל שאני קוראת לו 'מודל חמשת העקרונות':

    העיקרון הראשון – אמונה ותפילה: לדעת שזה בידיים של הקב"ה להאמין שהוא יעזור לי, ולהתפלל להצלחה.

    העיקרון השני – תמיכה: תמיכה של הסביבה, המעגל המשפחתי, הסביבה הקרובה, חשובה מאוד מאוד להצלחה.

    העיקרון השלישי – קשר אמא תינוק: על־ידי מחשבות, דיבורים ומעשים המעוררים אהבה ושמחה לתינוק ולהנקה. משפטים מחזקים שעוזרים לנו להצליח ולהיות במקום שמח ורגוע.

    העיקרון הרביעי – איכות וכמות: כאן נכנס המקום של הייעוץ, אם זה ייעוץ טכני, ואם זה, כמו שאני משלבת, גם ייעוץ הוליסטי שמתייחס גם לרגש ולנפש שהרבה פעמים שם יושב הקושי המפריע לזרימה.

    העיקרון החמישי – תנאים מותאמים לאם: לאכול מספיק, לישון טוב, זה חשוב לא רק בשביל שהתינוק יקבל מה שהוא צריך, אלא גם כדי לאפשר לאמא כוחות. אמא עם כוח, רגועה ושמחה, משפיעה גם על התינוק.

    הנקה בעיניי זו אימהות, זו ההסכמה שלנו לעשות את השליחות שלנו כאימהות. ושנזכה לעשות אותה מתוך שמחה ואהבה.

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.