• חופש? גדול!

    2 | הצג גלריה

    הימים ארוכים, מזג האוויר החם בחוץ כולא את כולם בפנים. הילדים מסתובבים סביבך כמו בסחרחרה, המטבח מתרוקן במהירות ונדמה שהזמן עצר מלכת > איך תוכלי להפוך את התקופה המאתגרת הזו לחוויה של גדילה, לימוד, צמיחה והתקדמות. מאת: אלומה שמלי, עטרת חיה. לקריאה

    איך את רואה את החופש הגדול? כמו חודשיים מבוזבזים ומועדים לפורענות שרק צריך להתפלל שהם יעברו בשלום, או כהזדמנות מחודשת להכרות והנאה משותפת?

    האם הוא מסמל עבורך זמן אבוד, שלא מתקרב לניצול הזמן והתכנים בשנת הלימודים, או, רגעים יקרים של התנסויות, טעימות וחיבור מסוג אחר, גבוה ועמוק יותר?

    אין ספק שמתנגדות החופש יביאו טיעונים רציניים הכוללים הוכחות מוצקות לבעיות חינוכיות, מקרים מתועדים של הידרדרות הנובעת משעמום וחוסר מסגרת.

    כרגע, במציאות הנתונה בה החופש טרם בוטל וכבר נמצאות עמוק בתוכו. השאלה היא: איך את בוחרת להסתכל עליו? אולי, במקום להיבהל מבזבוז הזמן והעדר המסגרת, תצליחי לראות ולנצל את ההזדמנות לחיבור, היכרות, למידה שונה, מרגשת ועמוקה יותר, נטולת לחץ ובחינות?

     

    כיף להיות יהודי!

    יש כל כך הרבה מצוות הנעשות מדי יום בבית הספר. ועד שלא מגיע החופש הגדול, אנחנו אפילו לא שמות לב אליהן. תפילה, לימוד תורה, צדקה וברכת המזון. רק כשהאחריות על סדר היום נופלת עלינו, או אז אנחנו נאנחות, נכנסות לויכוחים. ״מה, עוד לא התפללת? קודם כל תפילה!״, ״באמת הצלחת להתפלל תוך עשר דקות? ציפיתי שבכיתה ז' התפילה תהיה ארוכה יותר״…

    אולי החופש הוא הזדמנות להנות מהמצוות היפות הללו? להכיר דרך אחרת לקיים אותן? כמה יפה לשבת יחד בלי למהר, לטעום קצת מזונות וללמוד משהו או לספר סיפור חסידי כהכנה לתפילה, לשבת ולהתפלל בנחת, או להתאים ניגון לחלק מן הקטעים בתפילה.

    כמה מתוק יכול להיות לימוד חסידות לעת ערב עם אבא או אמא לצד כיבוד שווה שאנחנו הכנו בעצמנו. ישיבה משותפת שהופכת להתוועדות אל תוך הלילה, לימוד ״דבר מלכות״ יחד עם ׳על האש׳ במרפסת.

    כל רגע כזה יכול להיטמע לנצח בנפשה של הילדה שלנו, הרגעים הללו שווים הרבה יותר מהשיעורים הרגילים והפרקים בספרי הלימוד, מעבר לכל ציון בתעודה או מבחן.

    יציאה משותפת של אם ובתה ל׳מבצע נש"ק׳. עבור אלו שלא מצליחות להגיע לכך בכל השנה, אין ספק שמדובר בחוויה ייחודית שתאיר את הקיץ ותחזק את הקשר של אם ובתה. גם לצדיקות שזוכות לצאת כל שבוע, עדיין מאפשר החופש לשדרג את המבצע. אנחנו יכולות לבחור מקום חדש, להאריך את משך הזמן או להגדיל את מספר הערכות. אפשר גם להשקיע באריזה של הנרות, להוסיף עוד מדבקה, פרח או ממתק. כל דבר שיוכל לגרום לעוד אישה לקבל את הנרות בחיוך.

     

    הזדמנות ללמוד שיעור בכלכלה

    אחד האתגרים של תקופת החופשה הוא ההוצאות הכספיות הבלתי נגמרות. ישנן הוצאות מחויבות המציאות, כמו ההכנות לשנת הלימודים החדשה שמחכה באופק. ספרי לימוד, תלבושות וילקוטים. הוצאות נוספות, גבוהות, הן בגין הקייטנות והצהרונים להורים העובדים שחייבים סידור עבור ילדיהם גם בימים בהם חוק חינוך חובה יצא להפסקה. אבל הוצאות אחרות על אתרים, טיולים והפנינג הן כבר החלטה שלנו. אם רק נרצה, נוכל לתת לילדנו חופש נהדר וכייפי במינימום הוצאות.

    כאשר מדובר בבנות קטנות, בריכה מתנפחת בחצר, (עם שמירה מעולה!) היא חוויה נהדרת ומשחררת לא פחות מפארק מים בו מבלים בשמש הקופחת בתור הארוך ובסוף עוד חוששים להתגלש במגלשה הגבוהה. ופארק חדש ולא מוכר במרחק כמה תחנות אוטובוס יכול להיות מרתק לפחות כמו לונה פארק.

    אמהות לבנות מתבגרות מגלגלות את העיניים עכשיו. את הבנות שלהן כבר אי אפשר לרצות בגינה. וכבר היד ממהרת לארנק, כדי שהן חס ושלום לא תהיינה מקופחות ותוכלנה לצאת להיכן שכולן נוסעות.

    ואולי, אם נעצור רגע ונחשוב, החופש הגדול הוא ההזדמנות עבורנו ללמד אותן מה שלא לומדים בבית הספר. להתנהל נכון כלכלית! בתקופת הלימודים, הידע של הבנות שלנו לגבי ניהול כלכלי הוא בעיקר מה צריך לקנות: מחברת מסוג מסוים, מחשבון מדעי, שישים שקלים לסיור לימודי ועשרה שקלים לבוקר חברתי… עכשיו, בחופש הגדול, זו ההזדמנות עבורנו לתת להן להתנסות.

    אפשר לשבת לאסיפה, לתת לבנות סכום אותו הן יכולות להוציא במהלך החופשה או להגדיר אותו. ומעכשיו, ההחלטה בידיהן. רוצות בריכה פעמיים בשבוע? יאלצו לוותר על חדר בריחה או על לונה פארק. מה עם יציאה לגלידה עם חברות? והצגה?

    אפשר לתת לבנות לבנות לעצמן תוכנית לפי תקציב מוגדר, זו תהיה הזדמנות נהדרת עבורן ללמוד לחסוך ולתכנן נכון את ההוצאות שלהן. את השיעור הזה הן לא תשכחנה במהרה, ייתכן והוא יהיה אחד הדברים הכי מועילים ופרקטיים שלמדו, הרבה מעבר לשיעורים שקיבלו בבית הספר. לבנות שמתאים להן לעבוד, ניתן לכוון לעבודה ובתחומים המתאימים לבנות. כמו בייביסיטר, עבודות בית קלות, והכי טוב – עבודה עם שליחות במפעלי החינוך של הקיץ.

     

    לא מתים משעמום!

    ״אמא, משעמם לי!״ הוא משפט המפתח של הקיץ. הפזמון הקבוע שהופך אותנו למשרד התעסוקה של הבית. הבהלה שלנו מפני השעמום יכולה לגרום להורים להפוך את העולם כדי למצוא תעסוקה לילד שלהם בכל רגע נתון. אנחנו מוציאים עשרות ומאות שקלים על משחקי קופסא, ספרים וחומרי יצירה, ולעיתים נראה כאילו כל מה שקנינו הספיק בערך לחצי שעה. ועוד באותו הערב כבר נוכל לשמוע שוב את המשפט, המרגיז: ״אמא, משעמם לי!״

    למען האמת, אין מה לפחד משעמום. יש בו משהו שיכול להיות אפילו בריא מאוד למוח ולהתפתחות של הילד.

    כאשר המוח פנוי לחשיבה בלבד, יכולים להתעורר לפתע הרעיונות הטובים והיצירתיים ביותר. כהורים, כאשר אנחנו מספקים לילדים שלנו תעסוקה ללא סוף אנחנו מלעיטים אותם בתחומי עניין שונים ומשאירים את המוח בעמדה פסיבית של מקבל בלבד.

    כאשר ניתנת לילד ההזדמנות להשתעמם המוח שלו פנוי ליצור, לחשוב ולדמיין לעצמו דברים ומשחקים שלא היה מגיע אליהם כל עוד אנחנו מספקים לו חומר למחשבה ללא הפסקה. מה עשינו אנחנו כאשר היינו ילדים, עוד לפני שהמציאו כל כך הרבה משחקים וחומרי צפייה על טהרת הקודש? השתעממנו. ואז המצאנו לעצמנו עולמות שלמים מלאים בדמיון. בנינו לנו ארמונות במציאות או במשחק ותמיד מצאנו בסוף דרך להעסיק את עצמנו.

    בכל מקרה, את האחריות לתעסוקה אפשר בהחלט להעביר לבנות, במיוחד הגדולות שבהן. אפשר להכין מראש, לפני החופש או בתחילתו, לוח רעיונות או צנצנת רעיונות לתעסוקה. הבנות מוזמנות לכתוב את כל הדברים הנחמדים שהן יכולות ואוהבות לעשות ולא צריכות לשם כך עזרת הורים. לצייר בגירים, לצבוע מנדלה, לשחק ׳ארץ עיר׳, לבנות פאזל, לסדר אלבום תמונות, לשחק בפלסטלינה ועוד היד נטויה. כאשר ילדה מכריזה שוב ״משעמם לי״, אפשר לשלוח אותה ללוח הרעיונות או לשלוף פתק מתוך צנצנת הרעיונות ולמצוא לעצמה תעסוקה נחמדה.

    עוד רעיון נחמד – כשמגיע הזמן ללכת לישון, בזמן הלימודים, הילדות תמיד עסוקות ומתחננות, "רק עוד רגע, אמא!" אפשר לאתגר את המשועממת התורנית בשאלה: ״אילו היית צריכה ללכת לישון עכשיו, מה היית רוצה עכשיו לעשות, מלבד ללכת לישון?״ תשובה כנה יכולה לתת רעיון חדש לתעסוקה…

     

    החיים הם הדבר הכי מעניין שיש!

    החיים שלנו מורכבים מהמון פרטים קטנים וחשובים, שלנו, האמהות, נראים כמו עומס ולחץ. עבור הבנות שלנו, שעדיין צופות בחיים מהצד, כל דבר מעניין ומרתק. אם נהיה מספיק אמיצות וזורמות, נוכל לתת להן להתנסות בדברים הכי פשוטים של היום יום.

    למיין כבסים לפי סוג וצבע ולהפעיל מכונת כביסה. להתנסות בתפירת כפתור או בתפירת בגד קטן לבובה. אין צורך בקורס תפירה מיוחד. כמה עצות טובות, חוטים, שאריות בדים ומחט וכבר יש יום עם תעסוקה. ניקיון של חלקים מסוימים בבית, תיקונים קלים ועבודות גינון. כל אחד מהנושאים האלו מעסיק ומעשיר ונותן המון סיפוק ושמחה.

    גם ארגון החדר שלהן, סידור המדפים והמגירות מחדש ואפילו צביעה קלה ושדרוג המראה שלו בעזרת אביזרים זולים וחמודים. כל אחת מהמשימות האלו יכולה לגלות יצירתיות ולהעניק הרבה סיפוק.

     

    קדימה, אוכל!

    אחת הבעיות המטרידות ביותר בחופש היא האוכל. לפעמים נראה כאילו בחופש אוכלים כל היום! בזמן הלימודים, גם אם את מהאימהות המעמיסות ירקות, פירות, לחמים וחטיפים, עדיין, משעת היציאה בבוקר ועד החזרה מבית הספר המטבח פנוי ויש הפוגות.

    בחופש אין לזה סוף. המשפט הכי נפוץ מלבד 'אמא משעמם לי', הוא 'אמא מה יש לאכול'? המקרר נפתח בקצב של אחת לדקה, הביצים, הלחם והחלב נגמרים בכל יום כאילו לא ערכנו קניות במכולת רק היום, ועדיין, החבר׳ה רעבים…

    אולי אפשר להפוך את הבעיה לפתרון?

    במקום להתמודד עם שתי בעיות, איך להכין אוכל ללא הפסקה וגם להעסיק ילדים משועממים, תני להם לקחת אחריות על הארוחות. כמובן שזה תלוי בגיל, אבל ילדה בת שמונה בהחלט יכולה לארגן ארוחת בוקר או ערב הכוללת ממרחים ירקות חתוכים ועם קצת עזרה אפילו חביתות, הגדולים יותר בהחלט יכולים להכין גם ארוחות מבושלות ואפילו לעזור בהכנות לשבת.

    קחי לך חופש.

    המטבח הוא כר נרחב לתעסוקה, בהכנת ארוחות, קינוחים, אפיית לחמים ועוגות. התני זאת בסדר בסיום החוויה, קחי קצת אומץ לגיוון בטעמים ולטעויות, ותגלי שגם את וגם הילדות יכולות ליהנות מאוד מהחופש הזה.

     

    יחד!

    יחד היא אולי מילת המפתח לחופש בריא ושמח. כל דבר, אפילו הפשוט והיומיומי ביותר, כאשר הוא נעשה יחד, הוא יכול להיהפך לנעים וחוויתי, ולהיחקק בלב הילדים שלנו לנצח. להתפלל, ללמוד ולהתוועד יחד. ללכת לקניות ולסדר את הבית יחד. לבשל ארוחה, לאפות עוגיות וכמובן לאכול אותן יחד, לשחק במונופול הישן במשך שעות ולבנות פאזל של אלף חלקים יחד. להמציא משחק חדש ולגזור לו שטרות וכרטיסים יחד, לצחוק עד דמעות מבדיחות קרש ואפילו להשתעמם יחד. הכל יכול לקבל טעם מתוק, אהוב, ומעלה בגעגוע.

     

    לסיכום:

    אחת הסיבות שבגללן החופש נראה לנו מאיים כל כך, היא ההשוואה שלו לזמן הלימודים. הוא לא מתקרב אפילו לניצול הזמן והספקים של השגרה הרגילה. אולם אם נראה אותו כתקופה ייחודית, בפני עצמה, אחרת, עם מעלות משלה, ולא רק כימים בלתי מנוצלים חסרי מסגרת, נוכל לגלות את המעלות שלו. שהוא יכול להיות גם זמן רגוע, שליו, בו כל המשפחה נמצאת יחד ולומדת להכיר אחד את השני וליהנות מהשהות המשותפת. זהו זמן מיוחד להתנסות בחיים האמיתיים, ללימוד באופן מעשי על ניצול זמן, חיסכון ובישול. זמן לחבר את הילדים אל התורה והמצוות בדרך חוויתית יותר ומלחיצה פחות מאשר תחת כללי בית ספר.

    במבט כזה נוכל לנצל את החופש מתוך שמחה והתלהבות, לחשוב טוב ובעזרת ה' גם לסיים אותו בטוב, ואי"ה מתוך בריאות ונחת.

    תודה לאמהות היקרות ששיתפו מניסיונן בחינוך בנות בחופש, ולמורה ר. המקסימה על הכלים החינוכיים.  

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.