• כך נתכונן לשנה החדשה

    הגדלה

    החופש הגדול (כמעט) חלף בעצלתיים או ביעף. ו...הופ, חוזרים לספסל הלימודים, איך נכון להכין את הילדים?  > אימהות ונשות חינוך משתפות. מאת: שרה'לה הרצל, עטרת חיה. לקריאה  

    איך נתכונן לשנה החדשה? 

    רחלי, רבקי ושטערנא (השמות המלאים שמורים במערכת), אימהות ונשות חינוך, משתפות:

    "התשובה לשאלה 'איך נתכונן לחזרה לשגרה' תלויה בין השאר בשכבת הגיל. בכל שכבת גיל נדגיש דברים אחרים, נשתמש בכלים אחרים, ונפעל בהתאם לצורך הקיים בשלב המסוים", אומרת רחלי.

    גם רבקי סבורה שאין תשובה אחת נכונה: "תלוי מי הילד. כל הורה מכיר את הילד שלו, אם הוא 'ילד טוב ירושלים', או חכם במיוחד, ואולי יש לו קושי רגשי, חברתי או לימודי".

    ושטערנא מוסיפה: "כדי שהילדים יתחילו את השנה בטוב, הם צריכים להיות פנויים ללמידה. אני כאימא צריכה לעזור להם להפחית קשיים לימודיים, רגשיים וחברתיים, אם קיימים כאלו, לעזור להם להתמודד באופן נכון וטוב, ואולי אף להתפטר מהקשיים לחלוטין."

    רחלי נוגעת בצורך של הילדים להגיע מוכנים במישור הרוחני:

    "חשוב מאוד להקפיד עם הילדים על תפילה ולימוד בהתאם לגילם, ליכולתם ולרמתם, גם בחופש הגדול. מלבד הפן הערכי והחינוכי שבדבר, הדבר יקל עליהם לחזור למסגרת הדורשת ומצפה מהם להתפלל וללמוד", היא אומרת.

     

    מוכנות רגשית

    כל השלוש מדברות על חשיבות ההכנה במישור הרגשי:

    רחלי ממליצה: "דברו עם הילד שלכן, ספרו לו שתכף מתחילה שנת לימודים חדשה, נסו לגרום לו לשמוח ולהתרגש מכך. ידוע שהתחדשות יוצרת התרגשות. תנו לו להתחדש – אם בחולצת תלבושת, ואם במכשירי כתיבה… גם אם יש לו הכול משנה שעברה, תחושת ההתחדשות תורמת רבות. נוסף על כך, חשוב מאוד לשמוע מהילד מה הוא חושב ומרגיש כלפי השנה החדשה, לבדוק אם יש לו חשש כלשהו לקראתה, ולהסביר לו שגם אם היו קשיים בשנה שעברה, הם אינם מוכרחים ללוות אותו הלאה, ואפשר, בסייעתא־דשמיא, לפתוח דף חדש. כדאי גם לעזור לו לערוך תיאום ציפיות לקראת החזרה לבית־הספר או לתלמוד־תורה".

    רבקי מוסיפה: "חשוב שהילד יגיע מוכן, מצויד ושמח לכיתה. כך הוא יוכל, בעזרת ה', להתחיל את השנה ברגל ימין. אם הילד גדול דיו – תנו לו מספיק זמן מראש לארגן ולסדר את החפצים, לעטוף את הספרים וכדומה. הפקידו בידיו את האחריות. מלבד זאת, כשמדובר במקום חדש עבור הילד, חשוב לערוך איתו סיור במקום לפני תחילת הלימודים, ולגרום לו להרגיש חיבור ושייכות. אנחנו כהורים צריכים להקל עליו את המעבר, ולהשתדל שלא יחווה תחושה של זרות וניכור ביום הראשון".

    גם שטערנא מצטרפת: "ברוך ה', זכיתי לשמש שליחה בשדה החינוך, ואני יוצאת לחופשה עם הילדים. כך יש לי יותר אפשרות ופניות להרגיש אותם מקרוב, לשים לב לחוזקות של כל ילד ולהעצים, לטפח ולחזק אותן, ולשים לב גם לקשיים שלו, לדברים שבהם הוא צריך עזרה. כך הילדים יגיעו לתחילת השנה ממקום של חוסן".

     

    מוכנות לימודית

    לרחלי ולרבקי יש עצות שנוגעות גם לפן הלימודי:

    "כשמדובר בילדים בכיתות א'–ב', חשוב שהם יתרגלו את מיומנויות הקריאה והכתיבה, החדשות יחסית עבורם, גם בחופש. אין צורך להעמיס על הילדים או להכביד עליהם, אפשר להסתפק בקריאה של קטעים קצרים ולערוך מבצע על כך, אפשר לתת להם לכתוב בקצרה לאיזה טיול נסענו היום, מה הם אכלו ולבשו (המשימה יכולה לשמש גם ככלי עזר לעיבוד רגשות ולשיח עליהם) וכדומה. כך ישתמרו אצלם, בעזרת ה', יכולות הקריאה והכתיבה, ויהיה להם קל יותר בתחילת השנה", משתפת רחלי מניסיונה.

    גם לרבקי חשוב להעיר את תשומת הלב:

    "אם את כאימא יודעת שהילד שלך מתמודד עם קושי לימודי, נסי לחשוף אותו לחומר שהוא עתיד ללמוד השנה, להעשיר את הידע שלו, להכיר לו את התכנים, ובכך להקל עליו, בסייעתא־דשמיא, את המפגש עימם בכיתה".

     

    מוכנות חברתית

    רבקי מוסיפה ואומרת שלנו ההורים יש אפשרות לסייע לילד גם מבחינה חברתית: "אם הילד מתחיל את שנת הלימודים במקום חדש, דאגו להכיר לו כבר בחופש כמה חברים מהכיתה החדשה. צרו קשר עם הורי הילדים, הזמינו אותם אליכם, ותנו לילדכם הזדמנות ליצור היכרויות ולפתח קשרים מוקדמים, כדי שלא יחוש בודד ומנותק ביום הראשון ללימודים".

    רבקי מדגישה שהנאמר לעיל תקף לא רק כשמדובר במסגרת חדשה עבור הילד:

    "אם את יודעת שבשנים קודמות ילדך התקשה למצוא חברים, תוכלי לנסות לסייע לו באופן דומה".

     

    צידה לדרך החדשה

    מסר לסיום?

    רחלי: "יש לכם מה לומר למורה? אתם מצפים למשהו מסוים? אל תחכו למחצית ב'. צרו קשר עם המורה לפני תחילת השנה ושתפו אותה. היא הרי לא נביאה"…

    רבקי: "אם יש לילדכם קשיים רגשיים, קשיי קשב, לקות כלשהי וכדומה – קבעו פגישה עם המורה ויידעו אותו או אותה בכך. ספרו מה הקל את ההתמודדות בשנים קודמות בבית הספר או בגן. זכרו שאתם מכירים את ילדכם טוב מכולם. אם תחלקו עם המורה את הניסיון שצברתם עם הילד, ותדברו על מה שהילד זקוק לו – הילד רק ירוויח! זכורים לי הורים לילדת שילוב שבאו ואמרו לי: 'יש לנו, ברוך ה', ילדה טובה שזקוקה להסבר פרטני נוסף אחרי ההקניה לכל הכיתה'. הקפדתי על זה מאוד, וברוך ה', הילדה יצאה משילוב, והפכה לתלמידה מצטיינת. כשיש שיתוף פעולה נכון בין הורים למורים, וכשההורים מעורבים ולא מתערבים – זה עשוי להיות מתכון להצלחה, בעזרת ה'. אציין ששיתוף של מורה נחוץ ויעיל לא רק במקרים שבהם יש קושי, אלא גם כשמדובר בילד חכם במיוחד, שזקוק לאתגר אינטלקטואלי כדי שלא יאבד עניין בלימודים ובבית הספר".

    שטערנא: "אם נדלקה לכם בחופש הזה נורה אדומה, אם הצלחתם לשים לב לקושי מסוים, רגשי, לימודי, מוטורי וכדומה, כדאי לשנס מותניים, ולהשקיע מאמץ כדי שהילד יקבל את העזרה שהוא זקוק לה, ויתחיל את השנה כשהוא 'על המסלול'.

    יהי רצון שעוד לפני החזרה לשגרה נזכה להיכנס לשגרת גאולה!

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.