• פולמוס: להתחתן עם מישהו שעובר על 'הגזֵירֵה'?

    הגדלה

    כשחזרה מהפגישה הרביעית פניה השמחות לא היו לה עוד. "מה קרה?" שאלו אותה הוריה בפליאה גוברת, אך היא הסתגרה בחדרה שקועה בדילמה אמיתית. מה שקרה הוא, שהתברר שהוא אומר הרבה "לחיים". 'להתחתן עם מישהו שעובר על הגזירה?!' היא תהתה. 'זה לא בגלל שאיני רוצה לחכות כל שבת שנייה לבעל מתנדנד ששני גברתנים ריחמו עליו וסחבו אותו הביתה, הוא אמר לי בפירוש שזה לא מגיע לכך'... • לטור המלא

    שרית וחברותיה הסבו בהתוועדות שכבתית, מולם ישב "המשפיע" הצעיר, הדינמי והנודע מריק אל תוכו כוס אחר כוס של 'משקה' שקוף מרומם. מפזם לעצמו את הניגון: "מען טרינקען 'משקה' און מען הולעט…" ההתוועדות בתחילתה הייתה עניינית ומוצלחת. אכן הוא שפע סיפורים, פתגמים ולקחים. אך הגיע שלב בו המשתתפות גיחכו אל מול פניו של היושב מולן – שראה ב'משקה' מטרה ואידאל. כאילו 'משקה' וחסידים הם מקשה אחת אין סופית וכל המרבה בשתיה הרי הוא משובח. ההתוועדות הייתה מעניינת ובעלת מסרים, אך שרית וחברותיה יצאו משם עם טעם מסויים לפגם. ריח ה'משקה' הכה באפם ולא רק הוא… הם תהו האם סמלו של חסיד מקושר הוא בקבוק 'משקה' צמוד, האמנם?!

    בדרך הביתה היא נזכרה באלונה, המקורבת שלהם, שהצהירה בפניה פעם שאת שמחת תורה ופורים היא לא עושה בבית חב"ד שלהם, בגלל ההשתכרות ותוצאותיה. ושוב נחמץ ליבה בקרבה, כחומצו של חומץ בן יין. כ'משקה' על בטן ריקה. טוב כנראה שהיא צריכה להשלים עם זה, אולי כך דרכה של חסידות… חשבה בליבה בצער.

    איתרע מזלה ולשבת הגיע מהישיבה אחיה, אלי. פעם כשהיו קטנים היו מתפלמסים, דנים ומתווכחים שעות ארוכות בנושאים שעמדו ברומו של עולמם. אך כיום הם כמעט ולא מתראים. הפעם היא החליטה לנצל את המומנטום, להעלות את הנושא ולשמוע מה בפיו.

    וזה היה שווה, מפתיע, חדשני, ותוסס לשמוע שהרבי שליט"א גזר גזירה נגד ה'משקה' והגביל משמעותית את השתייה כדת וכדין. היא הקשיבה כהלומת יין. הרבי מה"מ התבטא שזה גורם לו צער! מרחק והורס פעולות המבצעים! והשתייה בכלל מאוסה, אפילו לא במידה המביאה לשכרות; מגבירה את החומר ועלולה להביא תוצאות שליליות ואסורות! וששיכור אינו חסיד! ושמחה ממים גדולה יותר מיין… ומי שעובר על הגזירה – ד' כוסיות קטנות המסתכמות יחד לרביעית – זה היפך הכוונה, ואינו שלוחו ושלא ילך לייצגו בשליחות וב'תהלוכה'?! עד כדי כך!!! וכשיודעים שהוא חב"דניק הרי הוא ממאיס את כל חב"ד! ואפילו בפורים אם עושה זאת אך ורק מפני ועל פי צווי התורה, ובאופן כזה – הרי התורה שומרת עליו. וכשרוצה באמת, אפילו טיפה אחת תספיק להעמיד אותו למעלה מהטעם ודעת, וכשלא – אפילו חבית לא תספיק לו… ואם עבר על הגזירה אפילו בפורים ושמחת תורה, תקנתו שישפיע על אחד או שניים שישמרו על התקנה.

    וזה הספיק לה, לשרית. כעת הבינה ממי היא הולכת ללמוד ואת מי היא הולכת להעריך מכאן ולהבא.

    •      •      •

    היום הבהיר הופיע. הבית 'על גלגלים'… איש לא תיאר לעצמו שביום הגורלי בו יוצאת שרית לראשונה לפגישת שידוכים, יתגלו בראשה של מושקא הפעוטה יצורים חיים שורצים וצמאי 'משקה' אדום. הבית נכנס למירוץ, כולם עמדו בתור לבדיקה תחת המסרק החדשני – המוציא את הכינים על צאצאיהם.

    מוישי אמר שהוא בדיוק קרא היום בספר של "אלישמע ואפרים יוצאים ממצרים" על כינים… ומענדי רק רצה לראות את הפלא המהלך, שלדאבונו לא נמצא בראשו… ובדיוק בעיתוי הזה, בצל הקרבות על ניקיון הראשים, כשצריכים את עזרתה הדחופה של המשנה לאם – היא נעלמת לה מגונדרת! לאחר שהחליפה ביגוד ארבע פעמים לפחות! (אמנם פעם אחת בזכות אביה שלא נתן לה לצאת עם חולצה בצבע היין).

    הפגישה הייתה נהדרת. אריה לייב היה בחור חסידי, למדן (אל תדאגו, היא ווידאה זאת כששאלה אם הוא יודע איך מכשירים דגים כשיוצאים לשליחות?…) נאה, נעים שיחה ולבבי.

    בשעה מאוחרת היא שבה הביתה במצב רוח מעולה, כשפניה מבשרות להוריה איך היא מרגישה. אחותה רבקי מיהרה לעדכנה בממצאים החשובים של הערב – בסך הכללי: 80 כינים כמנין כי"ן, וביצים כחול אשר על שפת היאור.

    טוב, השלימה שרית עם גורלה; היא תצטרך להעביר את זמני ההרהורים שבין פגישה לפגישה בסרוק מונוטוני של ראשים צורחים בניחוח רוזמרין. חבל שאין איזה 'משקה' אלכוהוליסטי שיגרום להרפיית אחיזתם ההדוקה של הכינים, כשמה שיישאר לעשות יהיה לשטוף בלבד? הרהרה בצער. יש לה כבר פטנט להמציא לעתיד…

    •      •      •

    כשחזרה מהפגישה הרביעית פניה השמחות לא היו לה עוד. "מה קרה?" שאלו אותה הוריה בפליאה גוברת, אך היא הסתגרה בחדרה שקועה בדילמה אמיתית. מה שקרה הוא, שהתברר שהוא אומר הרבה "לחיים". 'להתחתן עם מישהו שעובר על הגזירה?!' היא תהתה. 'זה לא בגלל שאיני רוצה לחכות כל שבת שנייה לבעל מתנדנד ששני גברתנים ריחמו עליו וסחבו אותו הביתה, הוא אמר לי בפירוש שזה לא מגיע לכך'…

    כשהצליחה סוף סוף להסביר את שעובר עליה, לא נפגשה בהבנה. "אבל זה מום עובר", הפטיר אביה, שכמו רבים הביט על השתיינים במבט סלחני.

    "אז מה אתה רוצה שאני יחכה לו שהוא יגיע לגיל ארבעים, שאז אינו בכלל הגזירה? פגם בהתקשרות זה הכי גרוע!" אתם חושבים שאני לא אמרתי לו את זה, והוא ממש לא אהב לשמוע את זה… וכך הסתיימה לה הפגישה הגורלית כששרית סותמת את הגולל על התקוות שפרחו, על החלומות שריחפו. זה היה קשה, אפילו קורע, לגנוז הכל אבל היא הבינה שזה קו אדום תרתי משמע, של רביעית מחולקת לארבע שעליה לא עוברים. אפילו סודות ההתקשרות הנחשפים אצל אריה לייב בשעת ההשתכרות, שהגיעו לאוזניו של אביה, לא שינו את דעתה.

    היו ימים בחודשים הבאים, שספקות מילאו אותה, כשכלום לא התקדם. אבל היא ידעה שזה לא "טפל דטפל" אלא "עיקר דעיקר" ועל זה היא לא הייתה מוכנה לוותר. וגם הוא לא. והוא אפילו כעס עליה על ערעור ה"גירסא דינקותא" שלו. ובתוככי ליבו הוא כאב כי הוא ידע שהיא צדקה ממנו.

    במשך הזמן הכעס אמנם שכך, אבל מאז בכל 'תהלוכה' שהוא ישתתף, למקום מרוחק ככל שיהיה, הוא חזר למקום קרוב מאד בלבו, בו הדהדו מילותיו של המשלח (ב' סיון תשכ"ח) וגרמו לו אי נוחות רבה: "אני מבקש למסור, שאלה שלא שומרים את התקנות בנוגע ל'משקה' הם לא שלוחים שלי, ואני מבקש מהם, שהם לא ישתתפו בתהלוכה הדברים אמורים גם בנוגע לנסיעה בקיץ בשליחות המל"ח… בנוגע לעבר אין כל קפידא מצידי ח"ו, כלל וכלל. אך אלו שנכשלו בכך צריכים לעשות תשובה על כך. וכל אלה שקבלו על עצמם מכאן ולהבא בהנ"ל, הרי אדרבא, בקשתי שהם ישתתפו בשליחות זו. ויהי רצון שיהיה זה בהצלחה רבה!"

    שנתיים חלפו ויום אחד צלצל הטלפון, על הקו הייתה השדכנית מזל, היא הציעה בחור מעולה, חסיד ירא שמים ולמדן, בקיצור חייל אמיתי של הרבי מה"מ, כך הוא הוגדר. עוד לפני שהיא אמרה את השם היסתה אותה אמהּ של שרית באומרה: "תבררי אם הוא עובר על הגזירה, את יודעת אצלנו זה עקרוני".

     – "כבר לא" הייתה התשובה המיידית, שתי מילים שטמנו בתוכן מאבק קשה ביותר של לוחמה בהשתכרות למען ההתקשרות. כן! היה זה לא אחר מאשר אריה לייב. והם לא היו צריכים יותר משתי פגישות בשביל 'לסגור' בלב צוהל (ולא מיין) על כוסית 'משקה' משמח. לקראת בניין בית נוסף בישראל המקרב את הייעוד של הזמן בו יהיה "כולה 'משקה'".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    22 תגובות

    1. בתי
      ד׳ בסיון ה׳תשע״ג (13/05/2013) בשעה 14:23

      בס"ד
      גאולה,אמן שזו תהייה הבעיה האחרונה…ומה תגידי על בחורים משיחסטים/אנטים עם אינטרנט פרוץ בפלאפון?זה בסדר?
      ויש המון כאלה…וזה ממש דילמה שצריך לתת עליה את הדעת.

    2. בתי
      ד׳ בסיון ה׳תשע״ג (13/05/2013) בשעה 14:19

      בס"ד
      כתבה מתוקה(=
      אהבתי…יפה שהיה לה כוח לעמוד בלחץ…לא בטוח שאני הייתי עומדת בזה!למרות שגם אצלי זה נתפס כחסרון גדול מאד!

    3. raya
      י״ח באייר ה׳תשע״ג (28/04/2013) בשעה 14:38

      לדעתי כל בחורה תחליט מה שמתאים לה

    4. ההיתי רוצה להתעקש?
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 17:20

      ומה באמת? מה דעתם של המשפיעים בעניין, אפשר אולי לשאול כאן רב חשוב (אולי הרב י"י וילשאנסקי) לעזרה לכל השידוךניקיות
      בינתיים עד שזה יקרה ועד בכלל לדעתי! זאת שאלה למשפיעה, תודה שהעלתם את הדיון הוא באמת חשוב, ובונגע למה שכתבו כאן על ההתקשרות שלנו והפגמים שבהם, נכון מאה אחוז ואישית אני לקחתי על עצמי להתחזק בדבר אחד שהיה קשה לי במיוחד,
      גאולה נאו לכל אחת
      ולכולם 

    5. רחלי
      ג׳ בניסן ה׳תשע״ג (14/03/2013) בשעה 17:50

      בת ישראל היקרה!

      תגובתי אינה מזלזלת.
      היא מדברת מהשטח!!
      אני אמנם איני נשואה, אך בגיל שידוכים.
      יש לי אחות גרושה.
      בעלה לא עבר על ה'גזירה' בשום פנים ואופן ח"ו,
      רק על דברים גרועים יותר הנוגעים בהלכה ממש…
      אז תפסיקי בבקשה לראות הכל בצורה כ"כ צרה.
      נכון שהרבי אמר, אך הלוואי שאת היית עושה כל מה שהוא ביקש!!!
      – זו אינה בעיה שאי אפשר להתגבר
      כך שאם הבחור אינו מכור לאלכוהול , אפשר לפתור זאת.
      ושתדעי שיש המון חב"דניקים, אבל המון!!!
      שלמשל..לא אכפת להם לא להתפלל במניין (אפילו שזה עניין הלכתי, והאדמו"ר הריי"ץ קבע שזהו חלק מיראת השמים של הבחור (ומה אמר הרבי לגבי יר"ש?? אסור להתפשר, נכון???), אבל על ה'גזירה' אינם עוברים. זו לא בעיה?

      הכתבה רדודה מאוד, והאזכור של הכינים פשוט לא מתאים כאן!!-

    6. תמר
      ו׳ באדר ה׳תשע״ג (16/02/2013) בשעה 23:56

      לכל אלה שלא רואות בעבירה על הגזירה עניין חשוב, שידעו שהתמכרות לאלכוהול היא אחת ההתמכרויות הכי קשות שקיימות, דרגה אחת מתחת למורפיום, וגורמת לגברים להתנהגות גשמית ולא הולמת. ולא, זה הרבה פעמים לא "עובר עם הזמן".

    7. בת ישראל
      ו׳ באדר ה׳תשע״ג (16/02/2013) בשעה 19:15

      לדיקלה ולרחלי, מתגובתכן המזלזלת נשמע שאינכן מכירות שתיינים.
      חוץ מהענין של "לעבור על הגזרה" שחמור כשלעצמו, התופעה עלולה להחמיר בשנים שלאחר מכן, ולאו דוקא "לעבור". ולבעלי הנטיה הזאת סיכוי גדול יותר להרוס את הבית ח"ו דוקא בשל כך. כך שבחורה שחוששת, יש לה סיבה טובה.

    8. רחלי
      ה׳ באדר ה׳תשע״ג (15/02/2013) בשעה 13:15

      סיפור רדוד מאוד!!
      לא מתאים לפרסם דברים שכאלו. יש היום בעיות הרבה יותר משמעותיות מזה.
      תנו לנשואות טריות להעלות לפורום מה שהן מגלות על הבעל אחרי החתונה.
      אי אפשר לדעת אם הבעל הוא באמת מה שהוא משקף בפגישות.
      ואם הבעיה היא רק משקה??? זה באמת יעבור!!

    9. דיקלה
      ה׳ באדר ה׳תשע״ג (15/02/2013) בשעה 10:20

      סליחה על התגובה,
      אבל הסיפור ממש תינוקי!!
      בחורה שמחליטה לא להתחתן למרות שהבחור מתאים לה ביותר, רק בגלל דבר כזה.
      היא בחורה כניראה לא אחראית מספיק שמבינה את המשמעות של חתונה.
      האם היא בעצמה מקפידה על כל תקנה של הרבי מה"מ?! הן בנוגע לצניעות של בית יעקב, וחת"ת לפני השקיע וכו…
      אנחנו לא מושלמים!! וגם בן הזוג איתו מתחתנים, כן, גם הוא לא מושלם! מה לעשות?!
      אבל אנחנו כל הזמן בכיוון של עליה מתחזקים עוד החלטה טובה ועוד.
      לא פוסלים בחור שמתאים לך וכואב לך הלב להפסיק להיפגש איתו בגלל דבר פעוט כזה!!

    10. orel
      ד׳ באדר ה׳תשע״ג (14/02/2013) בשעה 12:30

      סיפור מעורר מחשבה…אשרי כולנו להצליח ולעבוד על מידותינו.!

    11. ב
      ג׳ באדר ה׳תשע״ג (13/02/2013) בשעה 1:30

      האם בת חבדית שלא שומרת על כל תקנון הצניעות יכולה לדרוש בחור שלא עובר על הגזירה? הרי גם מי שלא הולכת כמו בית יעקב עוברת על הגזירה באיזשהוא מקום. לא??

      • יהודית
        ג׳ באדר ה׳תשע״ג (13/02/2013) בשעה 22:46

        הרבי בקש שילכו עם חצאיות יותר צנועות אמא שלי תמיד מספרת לי על בחורה אחת שהלכה עם חצאיות קצרות והרבי פנה אל אמא שלה ובקש שתגיד לבת שלה שלא תלך עם חצאיות קצרות והאמא שאלה למה הרבי לא יאמר לה את זה אז הרבי אמר לה שאם הוא יבקש והיא לא תעשה זאת הוא יצטרך להרחיק אותה מארבע אמותיו! צריך לשבת ולחשוב בינינו לבין עצמינו מה כדאי לנו. אם את מקפידה על הגזירות של הרבה אין ספק שאת יכולה לדרוש מבחור שיקפיד על הגזרות של הרבה!.

    12. גאולה המאמינה
      ב׳ באדר ה׳תשע״ג (12/02/2013) בשעה 20:27

      כמה כואב שזה נכון
      אני נמצאת בדילמה כבר כמה חודשים הוצעו לי שני בחורים חסידיים אחד חדור במשיח וכל העניינים אבל עובר על הגזירה בפורים ושמח"ת ועוד פעם פעמיים בשנה, ולעומתו בחור חסידי שלא שותה ועובר על הגזירה אך אצלו ענין המשיח קצת בחלישות ובערב ר"ה הוא הולך ל… (קשה לי אפילו לכתוב את המלים).
      אין לי כל כך הרבה ברירות אני בת 24 ויש לי שני אחיות מתחתיי
      אשמח לשמוע מע דעתכם

      • אביטל ספיר
        ב׳ באדר ה׳תשע״ג (12/02/2013) בשעה 21:05

        שלום לך מתלבטת יקרה אשרייך שנתפסת על דברי תורה זה כבר מוכיח שאנחנו בגאולה לענייננו תכתבי לכל בחור שתי רשימות דרישות הכרחיות ופחות ללא העניין של המשיחיסטיות ותחליטי העיקר זה בית חסידי ובפגישה תחליטי אם זה מתאים לך מקסימום תתחתני!
        בהצלחה

      • אנונימית
        ה׳ באדר ה׳תשע״ג (15/02/2013) בשעה 6:09

        לגאולה המאמינה : צר לי לראות איך כתבת..
        אסור לנו לשכוח שמדובר פה על האוהל הקדוש, מקום קבורתו של הרבי הרייץ.
        שהרבי מה"מ אמר שזו בקשה נפשית, שמי שנמצא בקירוב מקום ילך לשם.
        כמובן שכל אחת תישאל את המשפיעה וכו'
        בנוגע להצעות : אחד מעקרי האמונה הוא ביאת המשיח, וזה מי גם מי שלא נמנה על עדת חסידי חב"ד ק"ו על חסיד.
        ומי שלא חדור בעניין..

      • גאולה המאמינה
        ז׳ באדר ה׳תשע״ג (17/02/2013) בשעה 18:32

        לאנונימית שלום רב
        כשכתבתי שהמשיח קצת בחלישות, הכוונתי לנקודה הכי ברורה והיא שהרבי שליט"א הוא המלך המשיח הוא ולא אחר, וכבר כתב על כך הרמב"ם ש"כל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לו לא בשאר נביאים הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבינו שהרי התורה העיד עליו" והרבי שליט"א העיד על עצמו שהוא המשיח ולא אחר, ולכן בחור שלא מאמין בו קשה לי לבנות איתו בית.
        אבל אולי אפשר לשנות אחרי החתונה וזה היה השאלה שלי

      • אנונימית
        ט׳ באדר ה׳תשע״ג (19/02/2013) בשעה 16:51

        לגאולה המאמינה – 2 שלום,
        ע"כ כוונתי הייתה שיכול להיות בחור שהוא קצת מזגזג (-בעניין גזירת 'המשקה' (ושלא תביני לא נכון, אני נגד מי שעובר..))
        אבל הוא חדור בנקודה..
        לעומת זאת, מי שהמבצע העיקרי של הרבי מה"מ שליט"א, שהוא 'מבצע משיח' לא בגילוי אצלו אז..

    13. מור770
      ב׳ באדר ה׳תשע״ג (12/02/2013) בשעה 0:39

      סיפור אמיתי?

    14. יחי המלך
      א׳ באדר ה׳תשע״ג (11/02/2013) בשעה 21:20

      חשוב והלוואי על כל הבחורים כזאת החלטה שבוודאי גורמת נח"ר לרבי מה"מ.
      אך מעניין אם משפיעים ומשפיעות ימליצו לבחורות לא לסגור שידוך עם בחור חסידי ירא שמים ולמדן שלעת עתה כן עובר על הגזרה. אין ספק שזאת הוראה של הרבי והרבי התבטא בצורה חריפה שלא משתמעת לשתי פנים ובכ"ז…
      אני מכירה את המצב בשטח וחושבת שכדאי להעלות את השאלה בפני אנשים חכמים יותר מאיתנו…

    15. חיהלה
      א׳ באדר ה׳תשע״ג (11/02/2013) בשעה 15:26

      סיפור לחיים עם מסר מעניין!!!
      ישר כח נשי חבד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    16. חני
      ל׳ בשבט ה׳תשע״ג (10/02/2013) בשעה 23:03

      יפה מאווווד!!!

    17. ש'
      ל׳ בשבט ה׳תשע״ג (10/02/2013) בשעה 22:56

      ואווו
      סיפור מהממם!!!
      עם מסר אדיר!!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.