• דמוקרטיה? לא אצלנו

    הגדלה

    הרבי מסביר במכתב ארוך שמה שקרה בשואה מלמד אותנו שאי אפשר לסמוך על היושר של האנשים, על המצפון או על השלטון הנאור - הדמוקרטיה. עובדה שרצח אכזרי של מיליוני אנשים חפים מפשע נעשה בידי אנשים משכילים, מתורבתים ו'נאורים'" • לקריאת טור מאת הגברת הני אלישביץ

    שיעור היסטוריה
    "המורה, באמת המלכים והשרים יכלו לעשות ליהודים כל מה שהם רצו? הייתכן? היום זה לא היה קורה. אין יותר מלכים, וראש עיר אינו יכול לקבוע דבר לתושבים".
    "דווקא יש היום ארצות עם מלכים!" (תלמידה עם ידע עולם מקצה הכיתה)
    "הם לא קובעים כלום לאף אחד. זה רק כדי שיכבדו אותם". (עוד תלמידה נבונה)
    "המורה, אבל נכון שבדמוקרטיה שיש היום זה לא יכול לקרות?" (תלמידה קצת חרדה)
    "ברור, מה קרה לך? זה היה יכול להיות רק בימי הביניים, את יכולה להירגע". (האכפתית)
    "אתן יודעות, בנות? הרבי מסביר במכתב ארוך שמה שקרה בשואה מלמד אותנו שאי אפשר לסמוך על היושר של האנשים, על המצפון או על השלטון הנאור – הדמוקרטיה. עובדה שרצח אכזרי של מיליוני אנשים חפים מפשע נעשה בידי אנשים משכילים, מתורבתים ו'נאורים'".
    "אז מה עדיף? מה טוב בשבילנו?"

    שלטון המשיח
    נזכרתי בשיח הזה כשקראתי את ה"דבר מלכות" השבועי. ההוראות לפועל ב"דבר מלכות" הן אלו (ככל שהשיגה דעתי):
    לדעת, להתכונן ולהכין אחרים לכך שבאמת אנו כבר במצב של "ימות המשיח".
    להתחזק בלימוד השיעורים היומיים ברמב"ם – על פי מסלול הלימוד המתאים לכל אחד ואחת.
    להוסיף במיוחד בלימוד שני הפרקים האחרונים ברמב"ם – העוסקים בהלכות מלך המשיח.
    להשפיע על אנשים, נשים וטף בעניינים אלו.
    והרבי מה"מ מסיים את השיחה בציטוט מהרמב"ם:
    "…ויהי רצון, שעל ידי עצם ההחלטה בדבר (= ללמוד את הרמב"ם היומי) יקבלו תכף ומיד את השכר, הקיום בפועל של דברי הרמב"ם בסיום ספרו, שלאחר שישנו כבר ה'מלך מבית דוד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו… ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה וילחם מלחמת ה" – שאז 'בחזקת שהוא משיח' – שכבר יהיה מיד 'משיח בוודאי'…"
    תפסו אותי המילים "מלך מבית דוד… ויכוף כל ישראל".
    היהדות אינה משאירה הרבה מקום ל"דמוקרטיה" בשלטון שיהיה בגאולה. המלך "מוכתב מראש" והשלטון שלו הוא באופן של "יכוף" – כפייה (בדרך לצון אפשר לומר שבמקום שיש שני יהודים יש לפחות ארבע דעות. לכן מובן לגמרי שאם רוצים שיחיו "איש תחת גפנו ותחת תאנתו" בשלווה ונחת – הכרח שיהיה איש אחד, שהוא המחליט וזהו…).
    בספר המצוין "עניינו של משיח" מוסבר בצורה בהירה מאוד איך מלך ישראל בעצם מייצג את מלכות ה' פה בעולם, ולכן הכניעה אליו צריכה להיות מוחלטת.
    אז אם נחזור רגע לשיעור ההיסטוריה הנזכר לעיל – שלטון של אדם הוא אף פעם לא 'משהו בטוח טוב', ולא משנה אם זהו שלטון דמוקרטי או דיקטטורי, רק שלטון שמייצג את ה', מלכותו של מלך ישראל שכל־כולה מלכות ה' בעולם, יכול להבטיח טוב נצחי.
    ומה מורה לנו הרבי בשיחה השבוע כדי לזרז את הטוב הזה?
    ללמוד את הרמב"ם היומי.
    נראה לי שכדאי להקדיש כמה דקות למחשבה: איך אני יכולה למלא טוב יותר את הוראתו של הרבי?
    כי גם אם אני כבר לומדת קבוע – הרי תמיד אפשר להוסיף עוד: בעמקות הלימוד, בזמן הלימוד, בכמות המשתתפים וכולי.
    "מהרה יגלה, אמן!"

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.