• אם לילד אלרגי לחלב פותחת את ליבה על האתגר המשפחתי

    הגדלה

    חג השבועות קרב ובא ועימו המנהג לאכול בו מאכלי חלב, לכבודו נפגשנו עם אמא לילד אלרגי למוצרי חלב ברמה מסכנת חיים שהסכימה לשתף אותנו בהתמודדות היום – יומית שלהם עם האתגר המשפחתי המורכב • לראיון המלא

    "מוטי שלנו, הוא ילד בגיל ארבע וחצי והאלרגיה שלו התגלתה בגיל עשרה חודשים" פותחת הגברת מושקא מלכה (שם בדוי) את סיפור האתגר החלבי במשפחתה,

    "היה זה בזמן הקורונה, אך למרות זאת היו הילדים במעון, ורק ביקשנו מהגננות לא לתת למוטי מטרנה חלבית כי למרות שבשלב הזה לא הבנו שיש לו אלרגיה מסוכנת למוצרי חלב, הבנו שחלבי לא עושה לו טוב, וזה התבטא בכך שכאשר הוא היה אוכל חלב הוא היה מקיא את זה וזה היה עושה לו פרחה.

    יום אחד התקשרה אליי הגננת ואמרה שמוטי משתעל ללא הפסקה, ישר נדלקו חושיי האמאים ושאלתי אותה "מה נתתם לו?" היא אמרה לי "הוא אכל מטרנה, והוא משתעל וזה כנראה כי הוא אכל מאוד מהר", שאלתי אותה "איזו מטרנה נתתם לו?" ואז היא אמרה לי "מטרנה חלבית", אמרתי "אוי, זה כנראה בגלל זה".

    טרם הבנתי את רמת המסוכנות שבדבר, אבל למרות זאת אמרתי לה שאני אבקש מבעלי שמתנדב במד"א שיקפוץ למעון ויבדוק את מוטי, וזה באמת היה נס, כי כשהיא דיברה איתי לא חשבתי שזה כל כך חמור, אבל כשבעלי הגיע למעון הוא ראה את הילד עם העיניים מתחילות להיעצם וקוצר נשימה, כמובן שמיד הזעקנו נת"ן והובלנו לבית הרפואה, וכך גילנו שלמוטי יש אלרגיה מסכנת חיים למוצרי חלב".

    איך מצליחים להתמודד עם אתגר כזה מורכב ולא פשוט?

    "האתגר הכי גדול זה שהאלרגיה ממש מסכנת חיים, אבל למרות זאת גם כאשר קיבלנו את האישור הרשמי על כך שמוטי בעל אלרגיה מסכנת חיים למוצרי חלב, בכל זאת בחרנו להישאר עם חלבי בבית, מכמה סיבות, הראשונה בגלל שהוא לא אלרגי ברמה שעם החלב נמצא באוויר שלו הוא מסתכן ח"ו אלא רק אם הוא אוכל את זה, זה נכון לכל חלבי אבל רק אם הוא אוכל, ולכן בחרנו בזהירות שיהיה לנו חלב בבית, והעובדה שהילדים בבית נאלצים לשים יותר לב לאחיהם זה דווקא יתרון, כך שיש גם יתרון באתגר הזה.

    מלבד האתגר הביתי יש גם את האתגר מחוץ לבית, שזה בעיקר בגן שבו לפי נהלי משרד החינוך כל הילדים שעם מוטי לא יכולים להביא מוצרי חלב, אבל כמובן מוצאים לזה פתרונות ולפעמים זה גם פתרונות בריאים והם לומדים להתחשב ולהסתכל מסביב, וגם אני לומדת מזה להסתכל בכלל בחיים, שיש עוד אנשים בעולם וחייבים להתחשב גם בהם, במיוחד שאנחנו שלוחים של הרבי.

    גם הילדים בבית לומדים להתחשב באח שלהם ולעיתים אני מסבירה להם גם שלהם עוד יש את הזכות לאכול מוצרי חלב אבל למוטי אין בכלל את האופציה הזו, אז לפעמים צריך להתחשב בו ולבוא לקראתו ולא לאכול לידו מוצרי חלב אלא מאכלים אחרים. וזו מבחנתי הייתה נקודה חזקה, שלומדים לוותר לאח והוא כמובן לא מסכן מזה שהוא לא יכול לא לטעום מאכלי חלב ויש עוד הרבה מוצרים ב"ה שהוא כן יכול לאכול.

    עם הזמן אני גם לומדת לומר גם על זה תודה להקב"ה, שאמנם יש לנו התמודדות משמעותית בבית אבל תודה שזה רק זה ולא מעבר חלילה".

    סיפור מתוך ההתמודדות עם האלרגיה?

    "אנחנו בחרנו לנסות לא להילחץ מהעניין, מצד אחד כן לנסות להיזהר ולדעת שאנחנו עושים את המיטב שלנו, אבל מצד שני לא נכנסים מזה ללחצים, אם אנחנו יודעים שיש אירוע חלבי אנחנו שואלים אם יש גם דברי מאכל פרווה שהילד יוכל לאכול, ולוקחים איתנו את האפיפן.

    היו שתי מקרים כשהוא היה ילד בגיל שלוש שהוא הגיע אליי ואמר "אמא, כואב לי", הסתכלתי עליו וראיתי שיורד לו דם מדקירה, פתחתי את התיק וראיתי שהוא הוציא את האפיפן ודקר את עצמו, אז הוא אמנם לא הצליח להזריק לעצמו אבל זה קרה לנו, כנראה שהוא ילד עצמאי", אומרת הגברת מלכה ומחייכת.

    "גם קרה לנו אירוע בגן משחקים, היה זה בתקופה אישית מאסיבית, וראיתי ילדים אוכלים גלידה במגלשה אז ביקשתי מאמא שלהם שהילדים לא יאכלו את הגלידה על המגלשה ואז הכל יימרח, וזו גם אחת ההתמודדויות שלנו, אבל בסך הכל, אולי בגלל שהוא עדיין קטן אני לא מרגישה התמודדות גדולה מידי ודווקא כן מרגישה שאנשים רבים מתעניינים ושואלים ומראים גישה חיובית ומקבלת".

    איך מקבלים את הילד בגן?

    "ברגע שבמעון ידעו את זה הם עשו את כל שביכלתם כדי לנטרל את האווירה מחלבית לפרווה, ואני בטוחה שגם להם זה התמודדות לא לשתות את הכוס קפה בחדר משחקים של הילדים וכמובן גם ללמוד איך משתמשים באפיפן.

    גם בגן גם אם אני הרגשתי מעט לא נעים, הצוות דאג להעניק לנו תחושה טובה ובטוחה שאמנם יש לו סייעת, אבל אני סומכת על צוות הגן גם ללא הסייעת, צוות הגן תמיד בודק ומתעניין במוטי ואפילו לא מחשיב את ההתמודדות כהתמודדות".

    מסרים לגולשות האתר

    "זה טבעי שזה יישמע לכם מעיק ותשאלו את עצמכן "איך אני מתאימה את עצמי לאוכל בגן ובהמשך למסיבות שיש בו ילד אלרגי לחלב".

    זה טבעי שהשאלה הזו עולה אבל חשוב גם לעצור שניה, ולזכור שההתמודדות היא רק לפעם הזו והיא לא מסכנת חיים חלילה, וכמו כן חשוב לראות איך זה גם מתנה ופתאום אני לומדת לקבל מישהו שקצת שונה ממני ולעשות עבורו, זה המסר המרכזי לדעתי.

    ועוד דבר, תמיד לפני שאתם רוצים לתת מאכלים לילד תשאלו את ההורים של הילד אם אתם יכולים לתת לו ואין שום בעיה בכך, זו גם אחת הסיבות שאנחנו יותר רגועים, בגלל שחינכנו את מוטי ובכלל את כל הילדים שדברים מהרצפה לא מכניסים לפה, גם לא לוקחים שום דבר מבלי ששואלים מה הכשרות של המוצר, ואם זה חלבי אנחנו מסבירים למוטי שיגיד שהוא לא יכול לקחת את המוצר שרוצים לתת לו, חשוב שתשאלו את ההורים של הילד אם הוא יכול לאכול את מה שאתם מציעים לו, אפילו אם לכאורה זה פרי בריא כמו בננה, כי כיום קיימים גם סוגי אלרגיות לפירות. וכמובן חשוב שנמשיך להתפלל להקב"ה שיהיה רק טוב בנראה ובנגלה".

    תגיות:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.