• אושר בעידן הגאולה

    הגדלה

    חשיבה אגוצנטרית והיעדר היכולת לצאת מעצמך ולתת לאחרים גורמת לדכאון. הנתינה עושה אותנו מאושרים יותר. אם תקום בבוקר מדוכדך, כדאי להתקשר למישהו אחר ולשאול אותו לשלומו! מאת: שרה גופין, עטרת חיה. לקריאה  

    באוניברסיטאות בארה"ב יש טרנד חדש – קורס 'איך להיות בשמחה'. הקורס הפך להיות פופולרי ביותר. באוניברסיטאות הכי יוקרתיות, שבהן נמצאים המוחות הכי מבריקים, הגיעו למסקנה שהצלחה אקדמית, קריירה, כבוד וכסף, אינם מבטיחים אושר. בעולם שאנחנו חיים, עולם מלא אשליות וחלומות מזוייפים, סוף סוף מבינים שהאושר האמיתי נמצא בחוויה פנימית רוחנית.

     

    לחפש במקום הנכון

    לא מזמן השתתפתי בקורס מקוון של chabad.org, 'תרפיה לנשמה'. הרב מנחם פלדמן, שליח הרבי מה"מ בגרנוויץ', קונטיקט, מסר את הקורס יחד עם ד"ר ז'אן תמרין, פסיכיאטר קליני. זהו חידוש מבורך שרב ופסיכיאטר יגבו אחד את דברי השני. באחת ההרצאות הוסבר איך אפשר להפעיל את הכוחות השכליים שלנו, חכמה, בינה ודעת, ולשנות את הפרספקטיבה שלנו מ'מגיע לי' לענווה.

    מה שהדהים אותי יותר מהכל היה שד"ר תמרין, שקיבל הכשרה חילונית, הדגיש את הצורך לקשר עם בורא עולם. הוא אמר, "במקום למצוא פתרונות חיצוניים ליצירת הרגשה טובה, כמו תרופות פסיכיאטריות, משקאות חריפים וסמים, עלינו לחפש את האושר במקום הנכון".

    דרך אחת שיכולה לעורר את השמחה הינה לחזק את החיבור שלנו עם ה'. אצל אנשים רבים הקשר שלהם עם ה' הוא 'מעל הכל'". הוא הוסיף, "במהלך התרפיה, ככל שיש שיפור בבריאות הנפשית, המטופלים נהיים יותר רוחניים. גם להיפך, התחזקות רוחנית, קירבה עם ה', מביאה ריפוי לנפש".

    ד"ר תמרין גם התייחס להשלכות של חשיבה אגוצנטרית והיעדר היכולת לצאת מעצמך ולתת לאחרים. "זו לא הקבלה, אלא הנתינה, שעושה אותנו מאושרים". הוא המליץ, "אם תקום בבוקר מדוכדך, עצתי היא להתקשר למישהו אחר ולשאול אותו לשלומו!"

     

    השתוקקות של ילד

    מחקרים מגלים את מה שכבר ברור לנו, שילדים שגדלים בבתים עם אווירה רוחנית, אינם מחפשים את האושר ממקורות חיצוניים וירודים, כמו התמכרויות למיניהן. כשהאמונה הפנימית מאירה אצלם בגילוי הם מאמינים ביכולות האינסופיות שלהם ופורחים.

    התמימות הכי גדולה נמצאת אצל הילדים. אפילו ילד הכי קטן משתוקק לקשר עם בורא עולם, וכשמספרים לו סיפורים מהתורה, העיניים שלו נוצצות משמחה. תשוקה זו לאלוקות מבטאת שהצלחנו לשמור על טהרתו של הילד. באופן טבעי הוא יכוון את עצמו להאיר לאחרים, וזה ישמח אותו.

    אסיים עם דברי הרבי מה"מ לויקטור פרנקל, מייסד שיטת הלוגותרפיה. באג"ק כרך כב', אגרת ח'ת"כ, הרבי מזהיר מפנייה לטיפול נפשי בשיטה שבה המטופל מפקפק באמונה הדתית שלו. לעומת זאת, הרבי מציע טיפול בשיטת מציאת משמעות ותכלית לחיים, ש"מתחילים (את) הטיפול מדיבור על ה' וכבוד שמיים וכיבוד אב ואם וכו'… הרי אמונה בה' (ו)נטייה דתית בכלל, המביא תוכן בחיים וכו' וכו' הרי זה מדרכים הכי יעילים לרפואה וכו'".

    עברנו דרך ארוכה, אולם בשנים האחרונות העולם הטיפולי מודע לכך שהצרכים של הנשמה הינם במעלה הראשונה. אין תרופה לנפש כמו שיחה ישירה עם בורא עולם. 

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.