• נודדות בכרמים

    הגדלה

    למעלה מעשרת אלפי תושבים פונו מבתיהם ביישובי קו העימות עקב המצב. יחד עם המשפחות, נאלצו לפנות את השטח גם מוסדות החינוך. אתגר גדול הוא כאשר משפחה מפונה, אז פינוי של מוסד שלם קשה שבעתיים. פנינו לגב' חנה בקרמן, מנהלת ״כרם חיה מושקא״, מוסד חינוך פנימייתי חב"די לנערות בגיל תיכון, ששיתפה אותנו בהתמודדויות, בקשיים ובצמיחה מתוך המשבר. מאת: דבורה לאה הלפרין, עטרת חיה. לקריאה

    קצת על המוסד

    ״כרם חיה מושקא״, הוא בית ספר תיכון עם פנימייה המשלב יחס חם ומכיל לצד לימודים המותאמים לתלמידות המוסד, ופועל תחת רשת מוסדות ישיבת 'חנוך לנער'. ה'כרם' הוקם מתוך מטרה לתת מענה רחב, לא רק מבחינה לימודית אלא מעטפת כוללת שתאפשר לכל בת לצמוח בכלים שלה. בשנים האחרונות נרכש עבור המוסד קמפוס בעיר קרית שמונה, שעבר שיפוץ נרחב והותאם לצרכי המוסד.

    בתקופה שלפני פתיחת שנת הלימודים הכנו מערכת לימודים ופעילויות המותאמת לשטח ולמבנה בקריית שמונה. המערך כלל קונדיטוריה, אומנות, חדר כושר, חדר אוכל ופנימייה. המערכת החיונית כל כך לבנות מתאפשרת הודות לעובדה שהמבנה כולו מותאם לתת מענה לכל צרכי הבנות ברמה גבוהה.

     

    המסע

    התחלנו את השנה, עם שבועיים של למידה, בימים שלפני החגים ובין החגים, ואז פרצה המלחמה. יחד עם כל מערכת החינוך שנדרשה להפעיל חשיבה והתארגנות מחדש של הלמידה בעת מלחמה, אצלנו המלחמה והפינוי דרשו לבנות את הכל מחדש, בצורה שתתאים למצב. השבוע הראשון של המלחמה היה שלב העיבוד. התאספנו צוות ההנהלה, והיתה אחידות דעים שלמידה מרחוק לא תיתן מענה אמיתי, ויש צורך במפגש פיזי. הפוקוס היה מה יהיה הכי נכון לבנות.

    יצאנו לחפש מקום, כשהקריטריון הראשון היה מקום עם מקלט… אף אחד לא ידע כמה זמן זה יימשך, ונערכנו מתוך התכווננות לשבועיים הקרובים. השגנו מקום בצפת, במבנה בית חב"ד בעיר העתיקה. במקום זה, התחלנו ליצור ברמה מסוימת מפגשים רגשיים ואקטואליים, אך הוא לא התאים לתקופה ארוכה, ונאלצנו להמשיך לחפש מקום מותאם לפעילות ולבנות.

    בשלב הנדודים השני, מצאנו וילה רחבה עם חצרות בשכונת 'נוף כנרת'. הבנות קיבלו מענה יותר רחב, מקום מכיל, ומאוורר. אך עבור למידה, שצריכה להיות יותר אסופה, זה לא נתן מענה אופטימלי. בנוסף לכך, בחורף השימוש בחצרות היה לא רלוונטי ונותרנו רק עם חלל אחד.

    שוב המשכנו לחפש מבנה מותאם ללמידה. ואכן מצאנו מבנה נפרד עבור בית הספר, שהצליח לתת מענה לימודי הולם, ובהמשך העברנו גם את הפנימייה למקום מרווח יותר. במקום החדש, מתחילים הכל מהתחלה. מייצרים תשתית חדשה ללמידה, הופכים את המקום לראוי ללמידה וכן כל מערך הלוגיסטיקה משתנה. כמוסד מפונה, כל תוכנית שעושים קשורה למבנה הפיזי. יחד עם זאת, שאפנו והשתדלנו לייצר יציבות.

    בסביבות חג החנוכה הגענו למבנה שבו אנו נמצאות היום ואף נמשיך במתכונת הזו כל עוד לא חזרנו למשכננו הקבוע בקרית שמונה (ולפני כן – בגאולה השלימה כמובן), בו אנחנו משתדלות לתת מענה לשלל הצרכים ברמה גבוהה יותר. וכל הזמן מתקדמות מחיל אל חיל. ההשקעה המרובה של הנהלת המוסדות בהכשרת המבנים אליהם עברנו, היתה גם מתוך הבנה שהמצב עלול להימשך במשך תקופה ארוכה יותר, ושבענו כבר מעברים…

     

    מה נותן לך כח להתמודד עם כל האתגרים המציפים בשעת משבר?

    בתוך כל זה, הדבר שאפשר להיטען ממנו, הוא ההתמקדות בטוב שמקיף אותנו. כן, גם בעת מלחמה יש הרבה אור. כמו כן, כאשר עסוקים בנתינה זה מאפשר להתגבר ולעבור את הקושי. לכן, מתחילת המלחמה הכנו עבור התלמידות תוכנית שהן שותפות בעשייתה, כמו להכין אוכל למשפחות של מפונים. הפעילות דורשת לצאת מאזור הנוחות, ותורמת לבת בכך שהיא הופכת להיות יעילה ומשמעותית. שילבנו בנות גם בסיוע למשפחות שהבעל והאב שם יצא למילואים. הן היו חוזרות עם ברק בעיניים. לראות את ההתרגשות של הבנות בכל פעם שהן מגיעות, נותן אנרגיה וכוח.

    לאורך כל הדרך קיבלנו מהרבי מה״מ תשובות מעודדות ב'אגרות', שנותנות את הכח להמשיך להשקיע בבנות למרות כל האתגרים. בנוסף, זה שכל ההחלטות והפעולות נעשות בחשיבה רחבה של חברי צוות הניהול, נותן רגיעה וידיעה שפועלים נכון, כפי רצון הרבי מלך המשיח.

    ועיקר העיקרים מה שנותן את הכח היא הידיעה שאנחנו שליחות של הרבי. ועושות ברגע זה את מה שנדרש וצריך לעשות ברגע זה. כאשר מתמקדים ב"מה רוצים ממני" ולא "מה הייתי רוצה", מתוך שמחה ותענוג על הזכות להיות שליחה – כמובן שזה ממלא ונותן המון כח.

     

    צומחת מתוך משבר

    אנו משתדלות להיות בהסתכלות חיובית, שאכן המקום כעת הוא פחות ביחס לקמפוס המושקע שקיים בקרית שמונה, אך זה שהקב"ה נותן לנו לעלות בשלבים ממקום למקום יותר טוב, גורם להנאה ולהרחבה יחסית למקום הקודם.

    בנוסף, כעת כשסיימנו שנה ואנו עוצרות רגע להתבונן לאחור על כל מה שעברנו; רואים בוודאות איך עברנו שנה של תהליך מדהים, של גילוי כוחות נעלמים – גם שלי באופן אישי, גם של הצוות וגם של הבנות – והגענו לרמות הרבה יותר גבוהות של עשייה ועומק עם הבנות, מה שלא בטוח היה קורה במצב רגיל, בתנאים הרבה יותר משופרים, יציבים וללא מעברים.

    אנחנו מסיימות שנה כל כך מלאה וגדושה בעשייה, בחיבור עם הבנות, בחיבור הבנות בינן לבין עצמן ועם עצמן, בחיבורים בתוך הצוות, בחיבור הבנות לרבי ולקב"ה, עם הודיה גדולה ועצומה לקב"ה על שנה כל כך מיוחדת. לא רק למרות האתגרים, אלא הרבה בזכותם.

    בימים אלה, הצגנו תערוכת אמנות באולם מרכזי בצפת, בהשתתפות ראש העיר של צפת. בתערוכה הבנות הציגו תוצרים ייחודיים המבטאים את העניין, שמתוך החושך נולדת צמיחה. היצירות הביעו מקום של חיבור וערכים. הבנות הסבירו ליד יצירותיהן על התהליכים שעברו, איך מהחושך נוצרת צמיחה וכיצד זה ניכר גם ביצירות. היצירות הן ביטוי מעשי לתהליכים של השנה.

    בכלל, חדר אמנות מהווה מעין חדר תרפיה, ומשמש אחד הערוצים שהכי עוזרים בתוך כל המצב, גם בתנאים לא תנאים. מגמת אומנות, המקום של היצירה, מביא את הנפש לידי ביטוי ולראות תוצרים בעיניים מוחשיות. הבנות במגמה עוברות תהליך פנימי. המורה של הסדנא ציינה שדווקא השנה הבנות הצליחו להביע ולגלות תכנים פנימיים מתוכן, באופן הרבה יותר אמיתי. ראינו בגלוי איך מתקיים בנו 'כתית למאור'. דווקא מתוך המקום המכווץ, תנאים פחות טובים, עם כל הטלטלות, הבנות התגבשו מהר וצמחו בתחומים רבים.

    התהליך שהבנות עברו בחדר אמנות, מבחינתי ממחיש את התהליך הכללי שעברנו בכרם השנה, כמוסד מפונה, עם כל האתגרים הכרוכים בכך.

    אנחנו מסיימות שנה כל כך מלאה וגדושה בעשייה, למידה משמעותית עם סיפוק וחוויות של הצלחה לבנות, התוועדויות, טיולים, שיעורי השקפה חסידית ולימוד חסידות גם בשעות הפנאי, שיעורים משמעותיים של הבית היהודי, מבצעים, תערוכות, אירועים ומסיבות, סדנאות במגוון נושאים חשובים לחיים ועוד. כל זה מתוך חיבור של הצוות עם הבנות, חיבור הבנות בינן לבין עצמן ועם עצמן, חיבורים בתוך הצוות, חיבור הבנות לקב"ה ולרבי עם הודיה גדולה ועצומה לקב"ה על שנה כל כך מיוחדת. לא למרות האתגרים, אלא בזכותם. כך נזכה כולנו דווקא מתוך ה'כתית' של המלחמה והשלכותיה, להאיר ולזכות לאור הגאולה.

    נאחל לכן, שתמשיכו לצמוח ותזכו לחזור במהרה למקום המטופח בקרית שמונה ולהמשיך לחנך ולכוון את הבנות במסירות, ושנזכה מיד לגאולה שלמה בהרחבה אמיתית בבית המקדש השלישי!

     

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.