• פסיכותרפיה בראי החסידות: פרשת ראה

    הגדלה

    מה משמעותו של 'מרחב מאפשר'? ומדוע הוא מהווה מקום מבטחים וקרקע קיומית בטוחה  עבור כל אדם בעולם?! מהו 'המדריך המושלם למטייל'?! ואיזו עצה הפכה את נסיך העצר לנרדף ומשמץ?! לקריאה

    שלום לכולם

    אנו עומדים בסוף השבוע ה-47 למלחמת הקיום על ארצנו מולדתנו על עמנו ועל תורתנו הקדושים.

    מאז שבת שמחת תורה כל אחד ואחת מאתנו מחפשים להגיע למנוחה ולנחלה שלו למנוחת הנפש והגוף לה אנו זקוקים מהמצב המורכב בו אנו נתונים מזה 11 חדשים!

    המפונים רוצים רק לשוב לביתם, החיילים משתוקקים כבר לשוב מהחזית לביתם ולמשפחתם, לחבריהם ולעבודתם, הפצועים לבריאותם, החטופים ששבו לשגרה בריאה ושמחה, ואלה שעדיין בשבי מייחלים להיפגש עם יקיריהם, בני משפחות שכולות מלאים בגעגועים ליקיריהם…

    בתקופה שקדמה לשבת ושמחת תורה לאורך שנים רבות ראינו איך תושבי הדרום היקרים. וכעת במשך 11 חדשים האחרונים לצערנו הצטרפו אליהם תושבי הצפון ולסירוגין גם תושבי המרכז ויחד רצנו כולנו למרחבים מוגנים ובטוחים מאימת הטילים..

    בהשאלה ממלחמה קיומית 'למלחמה' יום יומית, אנו רואים כיצד כל אדם בעולם זקוק למרחב מאפשר מוגן ובטוח בו הוא חיי את חייו, הוא זקוק וחפץ בפניות נפשית ורגשית בכדי לחוות סיפוק ואושר בחייו ולהגיע למימוש עצמי.

    הדרך לאושר המיוחל עוברת ורצופה מהמורות עליות וירידות ואנו מתפללים שנזכה להגיע למנוחה ולנחלה בקלות ובשמחה מבלי לעבור את מסכת הייסורים בדרך אל האושר המיוחל..

    על הדרך אל האושר ולמימוש עצמי נכתבו עשרות, מאות ואולי אלפי ספרים ומאמרים..   אני לא מתיימר להצטרף לרשימה המכובדת הזו ולכתוב עוד מאמר אחד שכזה..

    אני רק אומר לכל מי שמצפה למצוא את המתכון הסודי ונוסחת הקסם אל האושר, שלעת עתה לא מצאתי אותו..                                 

    אבל אני כן רוצה להציע את הנוסחא התורנית הייחודית לדרך לחיות חיים מאושרים שמחים ושלווים, כפי שמשתקפת ועולה מפרשת השבוע מהיבט יהודי, חסידי ופסיכותרפי.

     

    'מרחב מאפשר' הנו 'מרחב-מוגן' עבור כל אדם בעולם!

    אחת המתנות הגדולות ביותר אותו קיבל בחיר הנבראים האדם עלי אדמות הנה: 'מרחב מאפשר' בנפשו המהווה כלי נהדר ומשמעותי למציאת מזור לנפש המתמודדת עם כלל אתגרי החיים!

    משמעותו של 'מרחב מאפשר' בנפש האדם הנו מרחב אינדיווידואלי השווה והמתאים לנפש האדם המעניק לו את השקט והשלווה לה הוא זקוק ומשם מקום ומרחב לביטוי עצמי אישי ובין אישי!

    מרחב זה הנו תנועה נפשית בה האדם מוצא או מגלה את עצמו דרכו!

    זה יכול להיות כל דבר שרק אפשר להעלות על הדעת, זהו מרחב אפשרויות בלתי מוגבל במסגרת האפשרויות העומדות בפני האדם, משום שלכל אחד יש מרחב מאפשר שונה המיוחד וייחודי לו דרכו הוא מוצא את ביטויו העצמי והנפשי!

    מרחב זה מהווה כאמור את הקרקע הקיומית לביטוי עצמי, מימוש עצמי, באופן ובצורה האותנטית ביותר בה האדם יכול ומסוגל להביא לידי ביטוי את מי שהוא בעצם!

    ולכן נקרא 'מרחב מאפשר'- מרחב המאפשר והמעניק לכל אדם את ההזדמנות להיות מי שהוא, כפי שהוא, בצורה ובאופן המיטבי ביותר עבורו, להיות ולהפוך לגירסא הטובה ביותר של עצמו!

    אדם הזוכה 'למרחב מאפשר' בחייו יכול להתמודד בצורה הייחודית והמיטבית ביותר עבורו עם כל אתגר שרק יעמוד בדרכו ובחייו!

    אני רוצה לפתוח את הצוהר להתמודדות ייחודית שכזו הבאה לידי ביטוי בחיי האדם ובנפש האדם כפי שנשקפת מהתמודדות עם 'הפרעת חרדה ובעת' שתפסה את מקומה בספר האבחון הרשמי של הפסיכיאטריה ה-DSM 5   .

    חרדה: משקפת התמודדות עם קושי נפשי ורגשי המעלה בי חששות הנובעות מהתכנות היפותטית שמשהו לא טוב עלול להתרחש ולאיים עלי או לפגוע בי.

    כאשר החרדה לא מטופלת היא עלולה להחריף ולהגיע למצב בו תפקודו של האדם יפגע משמעותית והחרדה עלולה לגרום לו לנזק נפשי משמעותי כאשר החרדה מתקבעת בנפש האדם והופכת מקושי רגשי להפרעת חרדה!

    ישנן תופעות ייחודיות בנפש האדם המבטאות מצב חרדתי הנובעות מסטרס ולחץ נפשי מתמשך וקבוע המערער את נפש האדם ומשפיע אף על תפקודו הפיזיולוגי..

    לדוגמא: גמגום, טיקים: תנועות ועיוותים בפנים – עיניים, פה, אף, ראש, בלתי רצוניות ובלתי נשלטות.

     ישנן הפרעות נפשיות מאובחנות כמו ה-  O.C.D שהנה הפרעה אובססיבית (טורדנית) קומפולסיבית (כפייתית) המתקיימת ובאה לידי ביטוי בעיקר במצבי לחץ וסרס נפשי מוגבר, המאפיינות חרדה     כמו: טריכוטילומניה- מריטת שיער בלתי רצונית שהנה אובססיבית- בחזרתיות ובכפייתיות שלה, וקומפולסיבית- בטקסי ההרגעה המדומים דרך תלישת השיער מהראש או מהפנים..

    ישנן גם תסמונות מאובחנות המתקיימות ובאות לידי ביטוי במצבי לחץ וסרס נפשי מוגברת כמו: תסמונת טורט- המאופיינת בין היתר ובעיקר בהשמעת קולות ותנועות גוף לא רצוניות ובלתי נשלטות.

    לכל אחת ואחת מתנועות הללו ישנו טיפול מוסדר ומקצועי אם זה טיפול תרופתי או טיפול תרפויטי נפשי ורגשי או שילוב של שניהם יחד לפי מידת הצורך וההתאמה למטופל.

    אני ארצה לגעת ולהתייחס לסוג ייחודי של התמודדות בקרב הסובלים מתופעות שונות נפשיות ורגשיות המאופיינות בחרדה, שאמנם אינו מהווה פתרון למיגור החרדה, אך בהחלט מהווה 'מרחב מאפשר' לנפש האדם ומעניק לו דרך ייחודית לחיות עם החרדה בשלום ואף למנף אותה לטובתו באופן הייחודי לו!

    אני מדבר על שימוש מושכל בחרדה אותו עושה האדם הנדרש להתמודד עם החרדה, כאשר הוא מוצא לה 'בית חם', 'בית מוגן' שהנו מרחב מאפשר עבורו!

    ניקח את האדם המגמגם כדוגמא: המוצא מרחב מאפשר לגמגום כאשר הוא שר ומוצא את עצמו מבטא את מילות השיר בשטף ובבהירות רבה!

    מה קורה לאדם המגמגם כאשר הוא שר?

    אפידמיולוגיה: ישנם גורמים ומאפיינים שונים להסבר העדר הגמגום כאשר האדם שר, אבל ארצה להתייחס כאן למאפיין המשמעותי ביותר בעיניי והוא: 'מרחב מאפשר' כאמור!

    כאשר האדם המגמגם שר הוא מתיק (מלשון התקה- העברה של רגש מציף ולא מוכל ממקום לא מאפשר אל עבר מרחב מאפשר) באופן חיובי את החרדה המאופיינת בסטרס ולחץ נפשי ורגשי מוגבר ממרחב אחד אל עבר מרחב אחר!

    'מהמרחב המערער' אל עבר 'המרחב המאפשר'!

    התקה זו מורידה את מפלס החרדה פלאים ומאפשרת זרימה ותנועה בנפש בדרך לשירה קולחת העולה ובוקעת מגרונו של האדם המגמגם בדיבורו, שכעת מביע את עצמו בשטף ובבהירות ממקום וממרחב מאפשר בנפשו!

    דוגמא נוספת אליה נחשפתי לאחרונה הייתה עם נער מתבגר הסובל מתסמונת טורט שסבל לאורך ילדותו מהצקות חוזרו ונשנות ומדחייה חברתית קשה.

    העובדה שהוא היה עושה תנועות ומשמיע קולות בלתי רצוניים ובלתי נשלטים הפכו אותו 'למוזר' בחברה והסבו לו סבל בלתי נגמר.

    הוא ניסה להתמודד עם התופעה בכל דרך אפשרית טיפול תרופתי, רגשי ועוד שלל טיפולי תמיכה שונים ויעילים לכשעצמם, רק שבמקרה שלו הוא לא מצא בהם את המזור לנפשו ולא חווה את המרחב המאפשר לו היה זקוק כל כך..

    עד שהגיע אל 'המרחב המאפשר' לו היה זקוק כאשר נרשם ללימודי בישול והתמקצע בתחום. העבודה במטבח והבישולים היוו עבורו תרפיה לנפש והוא מצא את עצמו רגוע ושלו ומלא בסיפוק עצמי, תופעת התנועות והקולות הבלתי רצוניים והבלתי נשלטים ירדו פלאים כאשר החל לעבוד במטבח.

    כפי שציינתי אין בכך ריפוי של החרדה במקרה של גמגום, או טיפול חלופי ל- O.C.D או העלמת תסמונת טורט..

    אבל זו הדרך היעילה הטובה והמדויקת ביותר למצוא לנפש האדם מזור מפני התמודדות המהווים אתגרים לבני אדם הסובלים מחרדה המלווה בלחץ וסטרס מוגברים.

    'המרחב המאפשר' הנו מרחב ייחודי עבור האדם ומהווה את הפלטפורמה המדויקת והנכונה ליצירת שחרור וזרימה בנפש האדם מפני חסמים רגשיים ונפשיים הבאים לידי ביטוי כאמור בחרדה.

    כל אדם זקוק 'למרחב המאפשר' הייחודי לו, המדויק לו והיעיל ביותר עבורו כדי לחיות את חייו בשלווה ורוגע ולבא על סיפוקו ולהגיע למימוש עצמי בחייו דרך 'המרחב המאפשר' האישי שלו!

    אנחנו כחברה חייבים אבל ממש חייבים לעשות הכל בכדי להבין מהו המרחב המאפשר של כל מי שנמצא לצדנו ובא במגע אתנו בחיי היום יום, החל מיקירנו הקרובים אלינו ביותר ילדינו ומשפחתנו, תלמידנו, חברנו ומכרנו ועמיתנו לעבודה..

    פשוט להתאים להם את המרחב המאפשר הייחודי עבורם ולאפשר להם ליהנות ממנו, על מנת לאפשר זרימה טבעית של הנפש להביא לידי ביטוי את עצמם ואת יכולותיהם בדרך לחיים אותנטיים שמחים ומאושרים ולמימוש עצמי מקסימלי!

    כשאנו אנו מונעים מיקרנו את 'המרחב המאפשר' עבורם בטענות שונות כמו הוא זקוק להתמודד עם החיים האמיתיים, הוא לא יכול לברוח מהאתגרים אל 'מרחב אפשר' זה רק יעמיק את הקשיים שלו.. אנחנו פשוט עושים להם עוול!

    הכרת והבנת משמעותו של מרחב מאפשר לא ניתנת לפרשנויות שונות , ראציונליות והגיוניות ככל שיהיו! זהו מרחב אישי אינדיווידואלי וסובייקטיבי ייחודי מסוגו עבור כל אדם באשר הוא ולתפיסתנו ולדעתנו אין שום משקל בהבנת הצורך הייחודי הזה!

     כך שיהיה ממש חבל למנוע ולחבל ביכולת האינדיווידואלית של יקירנו דרך חוסר הבנה משווע לצרכים הייחודים להם, אותו מבטאת נפשם בצורה המאפיינת את מי שהם ומעניקה להם דרך 'המרחב המאפשר' אותו מצאו ובו הם רואים מזור לנפשם דרך להיות מי שהם ולמימוש עצמי!

     

    'המדריך המושלם למטייל'!

    השבוע נקרא בפרשת ראה!

    השבוע ראיתי בחנות ספרים טיפוסית מדריך ייחודי תחת הכותרת 'המדריך המושלם למטייל'! הסתקרנתי זו הייתה חוברת דקה יחסית, כשפתחתי הופתעתי..

    ראיתי שזו בעצם פרשת ראה המהווה את תמצית 'המדריך המושלם לתייר' המבקר בעולמו ובנחלתו של ה' יתברך.     

    זה המקבל ויזה, או 'גרין כארד' זמני ל-70 שנה או אם בגבורות אז ל- 80 שנה ויש כאלה שזוכים אף ל-120 שנה. מדריך זה הנו המדויק והמותאם ביותר עבור כל נפש יהודי המנחה אותו במשך ביקורו צעד אחר צעד אל עבר המנוחה והנחלה בחייו.

    המדריך מונה ומתאר בהוראות מדויקות ומותאמות לכל נפש המבארות ומסבירות בשפה השווה לכל נפש כיצד למצוא את ולהגיע אל המנוחה והנחלה בחייו.

    למדריך זה ישנה הקדמה מרגשת ויוצאת דופן מאת המציא לאור: המדריך הזה אומר לנו המוציא לאור מיועד עבורכם וישרת אתכם נאמנה בדרך לקשר נצחי ועמוק שלנו ויהווה את המתנה הגדולה ביותר אותה תעניקו לעצמכם בביקורכם בעולמי!

    פשוט פעלו לפי הוראות המדריך, אבל אל תנוחו רגע על 'זרי הדפנה', נסו כל העת לשדרג את הקשר הזה ביצירתיות אותה תביאו מתוככם פנימה,  זה יהפוך עבורכם את הביקור מסתם מדריך וספר הוראות לוגי וטכני, לדרך חיים מלאת סיפוק ומשמעות ושמחה פנימית!

    בסוף ההקדמה כותב המוציא לאור  את המדריך הזה כתבתי לאחר חשיבה מעמיקה וארוכה, מתוך הבנה מה יכול לסייע לכם בביקורכם בעולמי ולהוות עבורכם מתנה אישית ממני..

    אמנם זהו מדריך המיועד עבורכם, אך יחד אתו אני מעניק לכם את המתנה הגדולה ממנו את המתנה המושלמת עבור המטייל והיא הבחירה החופשית!

    בבחירה חופשית טמונה כל התפיסה של מדריך זה, הנשען על ההבנה שכאשר תבחרו בבחירה חופשית להתנהל לאור מדריך זה, רק אז תפיקו את התועלת וההנאה הצרופה האמיתית, השלימה והמדויקת עבורכם בטיול זה!  

    על החתום אביכם אוהבכם מלב ונפש החפץ בטובתכם ובהצלחתכם תמיד כל הימים ה' יתברך!

    (זה היה תיאור ציור מטפורי כמובן..)

    הבחירה החופשית הנה המתנה המושלמת והגדולה ביותר עבור בחיר הנבראים האדם, המוענקת לו מאת ה' יתברך, הוא מראה (מלשון-ראה) לנו את הדרך וממליץ עליה בחום רב, אך מאפשר לנו ומתיר בידנו את זכות הבחירה האם לאמץ את הדרך ואת המדריך הנפלא שכתב עבורנו!

    וכפי שמתארת זאת התורה: "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה... אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְו‍ֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם". (דברים פרק י"א פסוקים כ"ו-כ"ז).

    ה' יתברך מראה לנו את הדרך הטובה עבורנו במדריך שכתב עבורנו ומניח לנו אותו במדף ארון הספרים היהודי ומאפשר לנו לבחור את דרכנו בחיינו!

    הוא יצר עבורנו 'מרחב מאפשר' בו ודרכו נוכל להיות מי שאנחנו ונצליח לממש את עצמנו ולהגשים ייעודנו שלשמו ירדה נשמתנו לעולם הזה לביקור וטיול קצר..

    הוא רואה את כל אחד ואחת מאתנו מנקודת מבט אבהית ומקצועית ומורה לנו את הדרך לחיים מאושרים ושמחים..

    אנחנו רק צריכים להתחבר אל עצמנו ולהרגיש את החיבור שלנו אליו יתברך ולחוש את האהבה העוברת ממנו אלינו ואיך כל מה שנכתב עבורנו במדריך התורני הוא אך ורק עבורנו ולטובתנו!

    כפי שמעיד הכתוב: "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ".

     

     עשיתי בדיוק כעצתך!

    בימי הפורענות, הרדיפות האכזריות והגזירות האיומות שסבלו היהודים תחת שלטונו של הקיסר אדריאנוס, שדיכא את מרד בר-כוכבא, החריב את ביתר והרג צדיקים רבים, ביניהם עשרה הרוגי מלכות ורבי עקיבא בראשם. בימים קשים ומרים אלה דרך בשמי היהדות כוכב שמאיר עד היום באור יקרות.

    המדובר באונקלוס הגר שתירגם את התורה הארמית ואשר תרגומו (שהוא גם פירוש) מודפס בכל חומש וידוע בשם "תרגום אונקלוס".

    מי היה אונקלוס הגר? מה מוצאו ומאין בא? כיצד הפך להיות גר צדק? על כל השאלות הללו מוצאים אנו תשובה בתלמוד, המוסר לנו את תולדות חייו של אונקלוס.

    אונקלוס היה נצר משפחת המלוכה הרומית. אמו הייתה אחותו של אדריאנוס קיסר ואילו אביו היה אציל רומאי בשם קלונימוס. אונקלוס היה איש מלומד שידע את כל המדעים של רומי ויוון על בוריין. הוא היה מחונן לא רק במוח חריף, כי אם גם בלב של זהב ובנשמה גבוהה. לאחר שבחקירותיו הגיע להכרת הבורא, החל אונקלוס לעבוד את אלוקי ישראל בהסתר, ב"מחתרת", וחיכה להזדמנות בה יוכל להתגייר גם באופן רשמי.

    פעם אחת בא אונקלוס אל דודו אדריאנוס ואמר לו: הנה ישבתי משך שנים ורכשתי לי ידיעות בכל השטחים ולמדתי שפות. אולם מה יש לי מכל זה, אם אני יושב בבית ואיני יוצא אל העולם הגדול לנסות את מזלי ולשלוח ידי במסחר. אתה דודי, הלא ידעת כי אין לי שיח ושיג בענייני העולם והוויותיו רחוקות ממני. על כן באתי אליך לבקש עצה: איזו סחורה כדאי לקנות, בכדי להרוויח בה?

    אדריאנוס חייך בשביעות רצון. נעמה לו העובדה שבן-אחותו הפיקח בא אליו לבקש עצה. אמר לו: אוצרותיי פתוחים לפניך. קח לך כמה כסף שתרצה. אולם אם את עצתי הנך מבקש, הריני מייעץ לך לקנות סחורה זולה מאד, סחורה שאין האנשים מכירים בערכה ואין עליה הרבה קופצים. אתה תקנה סחורה זו בזיל הזול ואחר-כך תעשה לה תעמולה מתאימה, עד שהבריות יכירו בערכה ותוכל למכור אותה כפל כפליים.

    אונקלוס עזב את ארמון דודו ויצא את רומי. בתור נסיך מלכותי היו לו כל ההקלות ולא ארכו הימים עד שהגיע לירושלים שם קיבל את האמונה היהודית והתגייר. אולם נפשו שתאבה ללמוד ולדעת יותר ויותר לא הסתפקה בזה. הוא נהיה תלמידם של רבי יהושע בן חנניה ורבי אליעזר בן הורקנוס, התנאים הגדולים של התקופה ההיא. אונקלוס למד בשקידה עצומה עד שרבותיו החלו לדאוג לבריאותו. אולם הוא לא שעה לאזהרותיהם ולמד יומם ולילה עד שנהיה בקי בכל חדרי התורה.

    אונקלוס הצטער מאד על העובדה שהרבה יהודים שכחו מאז גלות בבל את לשון הקודש ודיברו בבבלית, אשדודית, ארמית וכן ניבים אחרים שהיו שגורים בפי עמי הסביבה. בשעת עלייתם מגולת בבל, תירגם להם עזרא הסופר את התורה לארמית, אולם תרגום זה אבד ולא היה בנמצא יותר. עתה החליט אונקלוס לתרגם מחדש את התורה לארמית, תחת השגחת התנאים הגדולים ולפי המסורה המקובלת מדור לדור, עד עזרא הסופר ועד משה רבנו. תרגום זה נקרא תרגום אונקלוס שאנו משתמשים בו עד היום.

    לא היו ימים מרובים, עד שנודע לקיסר אדריאנוס על מעללי בן-אחותו בארץ יהודה, בשמעו זאת, נתמלא העריץ חימה ושלח תיכף גדוד חיילים לאסור את אונקלוס ולהביא אותו לרומי כשהוא כבול באזיקים.

    כשהגיעו החיילים אליו, קיבלם אונקלוס בסבר פנים יפות. הוא ניהל אתם שיחה על עניני דת ואמונה ודבריו עשו רושם אדיר על הקלגסים הפשוטים. הם נפלו לרגליו וביקשוהו שיעזור להם להתגייר ולהיות יהודים כמוהו.

    משבוששו השליחים לחזור, שלח אדריאנוס גדוד אחר. הפעם בחר לוחמים וותיקים ואמיצים העשויים ללא חת, הוא אף ציווה עליהם לא להיכנס לוויכוחים עם אונקלוס, אלא לעצרו תיכף ומיד ולהביאו לרומי. כי אדריאנוס כבר שמע מה קרה לשליחיו הקודמים

    אונקלוס קיבל גם שליחים אלה במאור פנים. הוא אמר להם כי יודע הנו את פקודת הקיסר לא להיכנס אתו לוויכוח. אתם חייבים למלא אחר מצוות הקיסר אמר להם כשם שאני מילאתי אחריה. על כן אשאל אתכם משהו שאתם בתור בקיאים בגינוני הטקס של חצר המלכות צריכים לדעת זאת. בסולם הדרגות נושאי האבוקות נוהגים שניפיור (דרגה נמוכה ביותר) נושא אבוקה לאפיפיור, הלה לדוכס ודוכס להגמון והגמון למלך. אולם למי נושא המלך אבוקה?

    אמרו לו: מלך אינו נושא אבוקה לפני איש.

    אמר להם: והקדוש ברוך הוא, שהוא מלך מלכי המלכים נשא אבוקה כדי להאיר לבני ישראל, שנאמר: "וה' הולך לפניהם יומם בעמוד ענן… ולילה בעמוד אש להאיר להם"…

    הדברים עשו רושם אדיר על החיילים. הם החליטו לנטוש את שליחותם, לערוק ולהימנות על תלמידי אונקלוס הגר.

    אדריאנוס שכעסו לא ידע גבול, חזר ושלח גדוד חיילים עם פקידים גבוהים בראשם, הוא ציווה עליהם לא להחליף עמו דברים כלל אלא להביאו אליו אסור בנחושתיים.

    כאשר הגיעה משלחת המלך, תפסו את אונקלוס והחלו להוציאו מביתו ללא אומר ודברים. הוא הלך אתם בלי להשמיע הגה, אולם כשהגיע לדלת שם את ידו על המזוזה נשק לה וחייך.

    החיילים המשתוממים לא יכלו להתאפק ושאלו את אונקלוס: מהו הדבר הזה הדבוק על הדלת, מדוע נשקת אותו ובכלל מדוע שמחתך גדולה כל כך, שעה שאתה מובל אל דודך הזועם המתכונן לערוף את ראשך?

    אונקלוס רק חיכה להזדמנות זו כדי לענות להם. הוא אמר: אני צוחק על מנהגם המוזר של אנשים נעלים ומרוממים שכמותכם. בנוהג שבעולם מלך יושב בפנים בחדרי חדרים ועבדיו שומרים אותו מבחוץ. אולם מלכנו, שהוא מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא אינו כן. הוא נותן לעבדיו לשבת בפנים במנוחה והוא שומר עליהם מבחוץ. הנה זוהי המזוזה שלנו.

    שלוחי המלך נפלו ברוחם מדברי אונקלוס. הם הוסיפו לדבר אתו ולשאול אותו דברים שונים ולא ארך הזמן עד שהפכו אף הם לתלמידיו הנאמנים.

    אדריאנוס נוכח לדעת כי בכח לא יוכל לבן-אחותו הפיקח והעקשן. אולם הוא רצה לראות אותו ולתהות על קנקנו, על כן נשבע לו שלא יאונה לו כל רע אם יבוא ויבקר אצלו.

    אונקלוס נסע לרומי והתייצב בפני הקיסר. הלז התפלא לראות כמה כחש בשרו של בן-אחותו שאיבד הרבה ממשקלו הקודם. אולם אונקלוס הבטיחו בבת צחוק על שפתיו, כי תמורת המשקל שהפסיד נתווספו לו הרבה תורה וחכמה.

    לאחר מכן שאלו אדריאנאוס, כיצד יתכן הדבר שהוא, הנסיך אונקלוס, עזב את ביתו ואמונתו ודבק בישראל, אומה קטנה המושפלת עד דכא, סובלת ייסורים ועלבונות מכל העמים הסובבים אותה.

    בעצתך הטובה שמעתי אדוני הקיסר הייתה תשובת אונקלוס. אתה יעצת לי לקחת סחורה זולה ופחות ערך, שעדיין אין מכירים בערכה וחשיבותה, סחורה שאין עליה הרבה קופצים.

    זה בדיוק מה שעשיתי, המשיך אונקלוס. מצאתי את עם ישראל שהם דוויים וסחופים בעולם הזה. דבקתי בהם ועשיתי עסק טוב למדי. כי נביאי ישראל, נביאי האמת, הבטיחו לנו כי באחרית הימים יהיה עם ישראל מאושר ומושפע בכל הטובות ומלכים ורוזנים ישרתו אותו. כל העמים יכירו אז בתורה הקדושה וירושלים תהיה אור לגויים, מגדל אור מאיר לכל באי עולם..                                            (באדיבות אתר בית חב"ד).

    יהי רצון שנזכה כבר לייעוד ולחזון אחרית הימים כפי שיהיה בגאולה האמיתית והשלימה, כפי שנתנבא זכריה הנביא:

    "כֹּה אָמַר יְהוָה צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלָ͏ִם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים. וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ". (זכריה פרק ח' פסוקים ד'-ה').

    שבת שלום ומבורכת

    מאת מישאל אלמלם לעילוי נשמת אימו מורתו רחל בת זהבה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.