• הפיתרון לדמי השדכניות: שידוכים של חברות • דעה

    חתונה חב"דית. צילום אילוסטרציה: לוי ישראלי
    הגדלה

    נדרשת מודעות בקרב הזוגות הצעירים ושבנות ירגישו חופשיות להציע אחת לשניה. הרבה פעמים חברה חושבת על שידוך מאד טוב לחברתה שטרם נישאה, אבל היא מתביישת להרים טלפון לאימה של חברתה ולהציג בפניה את ההצעה. שיהיה במזל טוב! • רחל עזיזה חיתנה כבר עשרה ילדים ויש לה פיתרון לסכומי השידוכים הגבוהים: תעודדו חברות לעשות שידוכים • לטור המלא

    מאת: רחל עזיזה

    קראתי בהתפעלות את הטור שפורסם השבוע באתר על דמי השדכניות הגבוה. לי אישית היה ברור עד היום שדמי השדכניות בחב"ד הינם מופרזים וחסרי פרופורציה, ובכל זאת עד היום קיבלנו את דמי השדכניות כ"מצוות אנשים מלומדה", כאילו זהו הדבר המובן מאליו ואף אחת לא העזה לפתוח את הפה בנושא. פתאום נשאלת השאלה המתבקשת האם זו האופציה היחידה?! האם זה הגיוני?!

    כמי שחיתנה שבעה בנות ושלוש בנים, אני יכולה לומר שאכן השדכניות עושות עבודת קודש ומגיע להן כל הכבוד על כך! ויחד עם זאת לדרוש מכל משפחה לשלם אלף דולר תמורת שידוך זהו סכום מופקע לכל הדעות. האם עבודה של שידוך אחד שווה למשכורת חודשית של מורה במשרה מלאה עם 20 שנות וותק?!

    אני רוצה לפנות אל השדכניות היקרות: חשבתן פעם כמה ילדים אפשר להאכיל בכסף הזה? כמה שבתות אפשר לעשות? כמה נעליים וסנדלים אפשר לקנות? ובכל זאת חלק גדול מהמשפחות שמשלמות אלף דולר עבור שידוך לא יכולות להרשות לעצמן לקנות נעליים חדשות לכל הילדים לחתונה. משפחות רבות נאלצות להסתפק בחתונה מינימאלמית מאד ולוותר על דברים הכרחיים מאד, שעולים הרבה פחות מאלף דולר. אז מדוע יש להשתמש במונופול על דמי השידוכים ולדרוש סכום גבוה שכזה?

    יש פיתרון: כלות צעירות, עיזרו לחברותיכן

    לדעתי הפיתרון הוא להשתמש בחברות נשואות של הבת, או חברים נשואים של הבן, כדי להסתייע במציאת שידוך. אני נהגתי כך בחלק מהשידוכים של ילדי, מכורח המציאות, כשחברות או חברים הציעו, ובדרך כלל גם היה הרבה יותר נחמד לעשות את השידוך כך.

    גם במצבים בהם השדכנית מציעה את השידוך קורים מקרים שבסוף את רוב העבודה עושות חברות או חברה אחת טובה, אז אפשר לכתחילה למסד את האפיק הזה ולפעול במישורים האלו. כך גם נקבל שידוכים הרבה יותר איכותיים ובלי תפירות של "חתול בשק"….

    לשם כך נדרשת מודעות בקרב הזוגות הצעירים ושבנות ירגישו חופשיות להציע אחת לשניה. הרבה פעמים חברה חושבת על שידוך מאד טוב לחברתה שטרם נישאה, אבל היא מתביישת להרים טלפון לאימה של חברתה ולהציג בפניה את ההצעה.

    הכותבת הזכירה את הציבור הדתי-לאומי, אבל האמת היא שבדיוק כך זה נהוג אצלם. כל חברה מציעה לחברותיה את חברי החתן וכו', בלי להתבייש להציע. כשזה נהפך למקובל זה הרבה יותר משוחרר ואף אחת לא צריכה להרגיש לא נעים שהיא מרימה טלפון….

    בשיטה הזו גם ייחסכו דמים רבים וגם נזכה בעז"ה לשידוכים איכותיים ושמחים.

    שיהיה לכולכן במזל טוב!

    תגיות: , , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    19 תגובות

    1. בתי
      ד׳ בסיון ה׳תשע״ג (13/05/2013) בשעה 14:08

      בס"ד
      ל י.ח,בעיה של צניעות?אף פעם לא שמעתי שזה לא צנוע להציע שידוך לחברה…תמיד אני לומדת דברים חדשים…נשמע מעניין.
      אפשר לשמוע איפה זה כתוב בהלכה?או שיש כאן מחמירות?או שאולי עדיף להשאיר את הצניעות לחבישת פאה צנועה במקום
      למצוא תרוץ למה לא להיות אכפתית כלפי החברה?
      מאחלת גאולה מהמוח הגלותי הזה…..

    2. משיחנאו
      י״ב באייר ה׳תשע״ג (22/04/2013) בשעה 13:46

      יש עד היום בנות שמחכות שחברות ייעשו להן את השידוכים כי ההורים שלהם רוצים לחסוך את 1000$

      • יפעת
        ד׳ באב ה׳תשע״ג (11/07/2013) בשעה 22:44

        אל תגזימי

    3. חייקי
      י״ב באייר ה׳תשע״ג (22/04/2013) בשעה 0:17

      נכון מאוד כל מילה בסלע.
      לשדכניות אין זמן לכל אחת למצוא לה מה שהיא מחפשת וגם היא לא מכירה כל כך טוב את הבחור/בחורה.
      ובאם כל חברה תעזור לחברה אחת בלבד זה יפתור ל99% מהבחורות את העיכוב…

      ככו לתשומת לבכם, ואל תרשמו תגובות שאתן באמת לא יודעות, רב התגובות זה בטח מבנים ובנות של שדכניות…
      (צריך להעביר את זה גם לחב"ד אינפו..)

    4. r770
      י״א באייר ה׳תשע״ג (21/04/2013) בשעה 1:01

      האם לשמלת כלה, ולתזמורת ולכל הדברים שקשורים לחתונה תשלמי, ולמי שגרם לחתונה לא תשלמי????
      זו העבודה של השדכניות והם גם צריכות "להאכיל ילדים" ומשקיעות בעבודת זו המון אנרגיות וזמן…

      • יפעת
        ד׳ באב ה׳תשע״ג (11/07/2013) בשעה 22:45

        הוריי לא שילמו לשום דבר 1000 דולר – רק לאולם- וגם זה הוחזר עם הצ'קים…

    5. חנה
      ט׳ באייר ה׳תשע״ג (19/04/2013) בשעה 17:55

      רעיון ששווה מחשבה…:)

    6. י.ח.
      ט׳ באייר ה׳תשע״ג (19/04/2013) בשעה 0:15

      לדעתי לא מתאים.
      יש קו דק של צניעות שצריך לשמור עליו..

    7. מור770
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 22:11

      לעמור: נכון שצריך לשלם אבל צריכה להיות בכל זאת פרופורציה………………

    8. מ770
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 20:55

      ב"ה,

      צריך הרבה זהירות בדבר.
      לפעמים , מניסיון….. מרוב שהחברים או החברות רוצים לשדך כבר את חבריהם הם דוחפים יותר מדי ומתערבים יותר מדי…

      זה לא פיתרון מתאים לדעתי.

      • חייקי
        י״ב באייר ה׳תשע״ג (22/04/2013) בשעה 2:41

        חחח השדכניות לא דוחפות???

      • מ770
        י״ב באייר ה׳תשע״ג (22/04/2013) בשעה 20:43

        ב"ה,

        תגובה לחייקי,

        השדכניות דוחפות את ההורים- והם יציבים מספיק לעמוד על דעתם…

        אבל כשזה חברים או חברות הם דוחפים את הבחור/ה…. ומזמזמים להם סיסמאות שונות וכמה זה מתאים…
        ולאו דוקא שהם יודעים מה המתאים באמת

        כמו שאמרתי אני לא ממציאה- זה מנסיונות חיים…..

      • חיהלה
        י״ח בסיון ה׳תשע״ג (27/05/2013) בשעה 19:56

        לחייקי!
        אומנם השדכניות דוחפות אבל אז את לפחות יודעת שאת היא זו שפנית אלי וביקשת ממנה למצוא לך את זיווגך!
        אצל חברות זה לא ככה,אצל חברות זה לפעמים (סלחי לי על הביטוי) דחיפת אף.

    9. מוריה
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 11:26

      נכון מאד! בטוחה שזה פתרון להרבה דילמות ובעיות חוץ מהמחיר הגבוה שגובות השדכניות.. רק צריך לחשוב קצת על מי שמסביבנו ולא להתבייש..

    10. א.א.
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 11:03

      זה נכון תיאורטית.
      בפועל, למרות שאני מאוד רוצה לעזור לחברותיי הלא נשואות, אין לי כ"כ מאגר לדלות ממנו.
      אנחנו לא גרים סמוך לישיבה כלשהי, וכמונו הרבה זוגות צעירים, ופשוט אין לי מאיפה להביא את הבנים האלה.
      כל הקבוצה של בעלי כבר נשואים, כך גם חבריו מהישיבה. כדי להגיע לזרם הצעיר של הבחורים שחוזרים מ-770 או של בעלי תשובה (שזה הרבה פעמים רלוונטי יותר לבחורות מבוגרות יותר) – צריך גישה לריכוזים שלהם.
      לרוב הבנות הנשואות פשוט אין את זה… מה שצריך אולי לעשות זה להנגיש את הבחורים האלה.

    11. עמור
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 10:36

      בס"ד

      בעלי שדכן בחב"ד ואני רואה אותו נותן את הנשמה שלו כשהוא מדבר עם משודכים. בהשגחה פרטית, אני לא זכיתי לכך כשהייתי משודכת. אמא שלי היתה רואה אותי מדברת בטלפון עם שדכניות ומתחננת על נפשי (אנחנו בעלי תשובה. אצלנו את כל העבודה השחורה עושים בני הזוג בעצמם). היא היתה אומרת לי: אבל את מסבירה לה שיש לך רק הסתיגות אחת או שתיים ודווקא את זה היא רוצה לשדך לך! והייתי צריכה להצטדק ולהתחנן וכו'.
      בעלי קיבל ברכה מהרבי מה"מ לעשות שידוכים בחב"ד ולכל עם ישראל (שתהי'ה להם גאולה פרטית). והאופן שהוא מדריך את המשודכים ברגישות, עם הרבה הבנה ועבודה ביחד עמם היא ייחודית לו, ואני לא נתקלתי בזה בשום מקום כמשודכת. הוא עושה את זה בשעות הערב, לאחר עבודה פיזית מאד קשה במשך היום, ולעתים אנחנו לא נהנים ממנו אפילו בכמה שעות האלה שהוא חוזר הביתה מאוחר. אז למה לא לגיטימי שייקח דמי שידוך? זה בסך הכל מפצה אותו על אבדן הזמן והטלפונים. זה כמו כל תחום אחר. פשוט התרגלנו שעושים את המצווה הזו בחינם עבורנו. אל נא תשכחו שדברים חינמיים גם נראים כך. בוודאי שיש מקום להשגחה פרטית ולהשתדך דרך מכרים – ועדרבא טוב שיחשבו עלינו והגאולה הפרטית והשלמה תבוא תכף ומיד ממש. אבל רק תדענה לכן, שיש תמורה בעד האגרה, וכל דבר לבדוק לגופו. אני הייתי הולכת גם וגם וגם. מה דעתכן?

      • רחל
        י״א באייר ה׳תשע״ג (21/04/2013) בשעה 0:03

        מסכימה איתך אבל שוב בפורפורציה..

    12. חיה מושקא
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 0:18

      מסכימה עם כל מילה!!! צודקת! הלוואי ויכנס לתודעה…

      • זהבה
        י״ג באייר ה׳תשע״ג (23/04/2013) בשעה 23:31

        זה נכן
        אבל ם הרבי כותב בספר מכבים לזוגות עם בעיות או בלי ילדים וכד' לברר ששילמו לשדכן
        וזה נקרה כסף כשר!
        כסף שיש בו ברכה!!
        אז נכון שאפשר לפנות לחברות אבל לסכם איתם מראש מה הסכום שהם יקבלו

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.