-
הרב סלונים מצטרף למחאה נגד הפאות הארוכות
רבה של מרכז ירושלים הרב זאב דב סלונים מצטרף למחאת הרבנים נגד הפאות הארוכות. אחרי המכתבים שפרסמו הרב טוביה בלוי והרב מרדכי שמואל אשכנזי, מצטרף הרב סלונים למחאה. "יש להבהיר את הוראת כ"ק אדמו"ר בחשיבות ענין זה שיש בזה צניעות אמיתית" • לסיפור המלא
רבה של מרכז ירושלים הרב זאב דב סלונים מצטרף למחאת הרבנים נגד הפאות הארוכות. אחרי המכתבים שפרסמו הרב טוביה בלוי והרב מרדכי שמואל אשכנזי, מצטרף הרב סלונים למחאה. במכתבו המלא מציין הרב סלונים את דעת קודשו של הרבי מלך המשיח בענין לבישת פאה נוכרית מטעמי צניעות, שלא ככיסוי ראש בכובע או מטפחת וקובע כי חבישת הפאה הינה מטעמי צניעות ולכן אין כל היתר להקל בפאות שאינן צנועות, כמו פאות ארוכות או פזורות.
המכתב המלא:
ע"ד לבישת פאה נוכרית יש להבהיר באופן ברור, את הוראת כ"ק אדמו"ר בחשיבות ענין זה שיש בזה צניעות אמיתית [לא כטועים בדברי קדשו של נשי"ד כ"ק אדמו"ר] אצטט להלן אחת מני אלף מא' מאגרותיו הק' "בעצם הענין דלבישת פאה נוכרית ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות.
"והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפילו מטפחת, משאירה חלק השער בלתי מכוסה על-כל-פנים במשך זמן קצר… שעוברים על האיסור הגדול וכהפסק דין בשולחן ערוך אורח-חיים סימן ע"ה…
אי לזאת, לאור האמור חובה קדושה להעיר ולעורר ולהפקיד ביתר שאת, אשר לבישת פאה נוכרת בצורה ואופן לא צנוע, כגון פאה ארוכה למטה מהכתפיים וכן פאה בצורה מפוזת ולא צנועה, הרי זה נוגד לגמרי הוראת נשיא דורנו כ"ק אדמו"ר ונכשלים בזה כפשוטו באיסורים החמורים ח"ו.
יה"ר בזכות קיום הצניעות ולבישת הפאה כהלכתה יקויים ברכתו של כ"ק אדמו"ר כפי דברי הזהר הקדוש יתברך בברכאן דלעילא וברכאן דלתתא בעותרא בבנין ובני בנין.
בברכה בזכות נשים צדקניות נגאלו וניגאל בגאולה השלמה בביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.
זאב דב סלונים
כתבות נוספות שיעניינו אותך:
מכתבים כאלה רק מצננים את החשק ללבוש פאה. בינינו, אף אחת לא תלבש פאה קצרה בגלל המכתב הזה, הלואי ומישהי תקצר קצת את הפאה שלה, במקום 60 ס"מ רק 40…
אז מה המטרה? שלא ילבשו פאה בכלל?
בגלל כל הפרסומים נגד פאות, הענין הזה צריך חיזוק גדול, ואם יש מכתב שמותר רק אורך עד הכתפיים, שאף אחת לא תסכים לכזה דבר, זה בעצם קריאה נגד הרבי (ח"ו) ועידוד ללבוש מטפחת.
ראי תגובתי לשירלי.
נא להפסיק עם ההכללות!!!
בעקבות מכתב זה החלטתי שאני קונה פאה באורך קצרה בשביל אחת זה שווה ואני בטוחה שאני לא היחידה
באמת שהיה נדרש מכתב כזה, שיטפל באורך הפאות שהולכות ומתארכות עם הזמן. פאה ארוכה מאוד באמת מושכת תשומת לב מכל הסובבים וזה אסור. עם זאת אני חושבת שהרב הגזים בהגדרה של "עד הכתפיים", בעלי אומר שאין שום מקור בהלכה להגדרה הזאת, ואף אחת ממילא לא תלך ככה. אולי הוא הקצין בכוונה כדי שיבחרו בדרך אמצעית?
בכל אופן אני חושבת שהמכתב הזה, באופן בו הוא נכתב, רק מזיק לחסידות. אתרים כמו 'כיכר השבת' יכולים לפרסם את המכתב ולחגוג עליו, ולקבל תגובות שאפשר להבין מהם שהמכתב הזה מנוצל לצרכי תעמולה וניגוח הנשים שלובשות פאות.
בכל מקרה אני חושבת שלדעת הרבי עדיף פאה ארוכה ממטפחת שלא תכסה כמו שצריך! וגם פאה ארוכה היא כיסוי, בלי קשר לפריצות, כמו שגם מטפחת ארוכה יכולה להיות כיסוי בלי קשר לפריצות!
ראיתי תגובה מדהימה בכיכר השבת לגבי המכתב של הרב אשכנזי, מישהו שאל שאלה פשוטה: האם הרב אשכנזי חולק על הרבי בעצמו?
הוא כותב שפאה מטרתה לא להידמות לשיער, וזה לא עולה בקנה אחד עם דברי הרבי…
"פעם היו מגלחים את הראש לגמרי, מאוחר יותר נעשה המנהג לחבוש פאה נכרית ע"ג השיער. ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה, תתבונן האישה בעצמה (ואין צורך לשם כך בהתבוננות גדולה של שעה או מחצית השעה) מהי הסיבה האמיתית לכך שהיא אינה רוצה לחבוש פאה נכרית אלא מטפחת – כיון שהיא יודעת שבנוגע לפאה נכרית אין ברירה להסירה… מה שאין כן בנוגע למטפחת יודעת היא שיש לה ברירה, שביכולתה להסיטה למעלה יותר ויותר, או לפעמים להסירה לגמרי. ודבר זה ידוע הרבה מהמציאות. יכולה היא לטעון, שהיא תלך לבושה במטפחת כראוי. בודאי שטוב הדבר אם יהיה כך, אבל מהמציאות יודעים שאין הדבר כן" (תורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, שיחת ר"ח אלול תשי"ד. שיחה זו הובאה גם בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ח ואילך).
הרבי כותב במפורש: פאה בכל הצבעים – יותר יפה מהשיער הטבעי!
בעלי אמר בנחרצות שהגדר של "עד הכתפיים" אין לו שום מקור הלכתי והוא מופיע בתקנונים מאוחרים של השנים האחרונות, ברור שהרבי לא התכוון לגדרים כאלה שרק מסרבלים את כולנו ולא גורמים לנו לציית. אף אחת לא תלבש פאה עד הכתפיים. אפשר להסביר יפה, שהפאות צריכות להיות באורך נורמלי!
אני רוצה להגיב רק על משפט אחד:
"אף אחת לא תלבש פאה עד הכתפיים"
באמת? את בטוחה???
נשים רבות מאנ"ש (ואני הקטנה בכללן) חובשות פאה באורך שאינו עובר את הכתפיים. ואף אחת מאיתנו לא חשה מכוערת משום כך.
את מוזמנת בעצמך לצאת לרחוב ולראות נשים עם פאות קצרות – האם הן מכוערות???
יחי המלך המשיח!
אני בשוק!
רק בדור שלנו יכול להיות כדבר הזה.
היצר הרע כל כך חצוף לא מספיק שהוא מחטיא
הוא גם נותן הצדקות עד כדי כך שמעזים להעביר ביקורת על רבנים
ועוד בדברים כל כך ברורים.
תכופפו את הראש ותודו שזה הנושא שקשה לכם.
צריך להתפלל ולבקש מה' שנצליח להתגבר על היצר תתנו קצת מעצמכם וה' יעזור.
בטח שאת בשוק. את חבדניקית בכלל? רב אחד זה לא "רבנים" ולפי מיטב ידיעתי רוב הרבנים מסכימים לזה, הסכמה שבשתיקה, בגלל שהם יודעים שאסור לקרר את עם ישראל בדברים החשובים האלה.
ואם אחת תוריד את הפאה ותלבש מטפחת, כי יהיה קשה לה ללבוש פאה קצרה שנראית כמו קסדה, ואז יראו לה את השערות מכל הצדדים, זה הרבה יותר גרוע!
אם רב מוציא מכתב וכותב שפאה עד הכתפיים מותר –
כל מי שמתעסקת קצת בהשפעה על בנות חרדיות ודתיות יודעת שהדבר היחיד שמפריע להם להתקרב זה נושא הצניעות ובתוכו הפאה.
משקיעים המון אנרגיות בהפצה אז בואו נשקיע גם בדבר הזה, יש לו חלק משמעותי!!!
הקשר ברור בהחלט:
הסיבה שהפאה היא הכיסוי הטוב ביותר – כי היא מבצעת את תפקיד כיסוי הראש בשלמות.
זאת אומרת – תפקידה של הפאה – צניעות, ולא להיפך, ח"ו.
כאשר חובשים פאה ארוכה – יש כאן היפך הצניעות (כמו שכשלובשים חצאית קצרה – אמנם זו חצאית, ולא מכנסיים – אבל היא לא צנועה!!!)
לא מספיק שתהיה פאה – יש צורך שהפיאה תהיה צנועה.
וזאת שיוצאת כנגד הרבנים – את בטוחה שאת מבינה את דברי הרבי יותר מהם???
אין כאן שום קירו נגד פיאה, אלאט אך ורק חיזוק – לחבוש פיאה שגם תהיה צנועה. ברגע שהפיאה לא צנועה – היא איבדה את מטרתה.
מצטרפת לכול מילה!
יחי המלך
גם אני מצטרפת!
סליחה – פאה באורך שעובר קצת את הכתפיים היא לא צנועה??? בגלל מה? בואי לכנס נשים כלשהו, כולן עם פאות שעוברות את הכתפיים, מי מביניהם בולטת ויוצאת דופן?
אני מצטערת אבל מעולם לא חשבתי שרבנים מאנ"ש יצטרפו למסע הדמגוגיה וההסתה נגד פאה. מצד אחד מחייבים ללכת עם פאה ומצד שני קובעים גדרים שהציבור לעולם לא יעמוד בהם. אורך סביר ונורמלי זה צנוע לחלוטין!
אני לא רואה קשר בין הציטוט שהובא מהרבי לדברי הרב סלונים על אורך הפאה.
באמת אין קשר!…
הרבי כותב במכתב המצוטט, שצריך ללכת עם פאה-ושולל את עניין המטפחת,
איפה כתוב בדברי הרבי לגבי אורך הפאה, צורה וכו'
חבל שהרבנים מדברים בשם הרבי ללא מקורות.
את הדברים האלה טוענים בדרך כלל רבנים לא חבדי"ם שבכללות הם נגד פאה בכלל.
חבל שיש רבנים החב"דים אשר במקום להשפיע עליהם בעניין לבישת פאה,
מתפעלים מהטענות שלהם ומקררים את נשות אנ"ש בעניין הפאה.
מה לגבי חן אשה על בעלה?
לפי דבריהם בחורה שלא מחוייבת בפאה עד שתנשא צריכה להסתפר קצר?!
וכו'…
נו באמת! הרבי לא דיבר על אורך הפאה והצורה… על זה את מתעכבת?!
הפאה צריכה להיות צנועה ופאה צנועה זו פאה שלא ארוכה לא פרובוקטיבית -בעצם כמו שבחורות לפני החתונה נראות.
נכון!
בהקשר הזה אפשר לציין את הסיפור שהביא הרב וולפא שליט"א בספר הנפלא לקט שכחת הפאה עמוד ס"ג:
"את הדברים דלהלן שמעתי בטלפון מפי הגברת זלדה נעמעס [ז"ל, אשת חינוך ידועה מחסידי חב"ד] מברוקלין ניו יורק. "כשהגענו לארה"ב מאירופה בשנת תשי"ח לאחר נישואינו, נכנסנו אל הרבי ליחידות. אני לבשתי כובע וחצי פאה, ולא ראו לי אף שערה אחת משערותי. במהלך היחידות וכו' אמר הרבי: "צריך ללבוש פאה"! אני עדיין לא קלטתי אז מה זה "רבי" ונסיתי להתווכח, ואמרתי: "כל השערות שלי מכוסות, והשערות שרואים זה חצי פאה". והרבי ענה: אבל צריך ללבוש פאה! חצי פאה זה כמו חצי בריאות". והמשיך: "עבור לבישת פאה מובטח בריאות, פרנסה ונחת מהילדים ומהנכדים… ומה עוד את רוצה"? עניתי לרבי: "זה מספיק". ואז אמר הרבי: "תמצאי כאן מישהי שהיא מבינה בזה, והיא תלך איתך לקנות פאה יפה, שמי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה". ובפנותו לבעלי אמר הרבי: "לך לרב חדקוב, הוא ילווה לך כסף לפאה יפה עבור אשתך". כמובן שאחרי ברכות כאלו, אין אני יוצאת מפתח ביתי עם מטפחת. אפילו כשאני יורדת להוציא את הזבל החוצה, גם אז אני לובשת את הפאה"….
נראה לי שהמכתב הזה של הרב לא מתאים כל כך לניסוח הבהיר של הרבי. פאה יפה, שכל מי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה….
פאה יפה זה לא אומר פאה לא צנועה!!
ולומר בואו נחבוש מטפחת במקום פאה ארוכה
זה בדיוק כמו לומר בואו נלבש מכנסיים ארוכות במקום חצאית קצרה..
צריך לחבוש פאה וצריך ללבוש חצאית וגם הם צריכים להיות עפ"י כללי ההלכה!!!!
הרבי אמר בהמון הזדמנויות שהוא מדבר רק על התוספות אבל על מה שברור מאליו – לא!!!
ברור שהרבי מתכוון לפאה צנועה, אין צורך לומר זאת!
וכמו שהרבי אמר שבנות חב"ד ילכו לפי תקנון הצניעות של בית יעקב.
ואין צורך לדאוג ל'מה יגידו'.. הרבי שלנו מספיק חזק ולא מפחד מכל זה…
תפקידם של הרבנים לומר הלכה (ולא של הבעלים…) ואלו שזה מפריע להם שיבדקו מאיזה צד בלב זה מגיע להם..
לא הבנתי מה הקשר.
בזהר הקדוש מובא ששער שמנותק מהגוף אין בו חיות ואין יניקה לקליפות.
אם יש רבנים שיש להם טעם מסויים שהם מעדיפים בפאות שידברו בבקשה עם הנשים שלהם.
(אגב, הרבי נתן מכספו שיקנו "פאה יפה" כדי לעודד נשים לשים פאה – שהוא הכיסוי המהודר ביותר)
ה' ירחם על עמו ישראל ויגאל אותנו בשלמות נאו!
לא הבנתי
מה יש פה לא להבין?